- mån 04 apr 2016, 00:23
#1064046
Gäller en amazon 1965 B18A. Själva motorn är helt original och orörd, däremot är förgasaren bytt till en weber 36/36 och avgassystemet bytt till extraktor+grövre system (oklar storlek men man kan säga bilen hörs). Tog bilen ur idet i fredags och har under de två dagarna jag kört bilen hunnit nöjesköra 13 mil. För jämförelse rullade den cirka 20-30 mil per sommar för några år sedan. Förra året hann jag med 100 mil. Inställningen till underhåll har ungefär varit "if it ain't broken, don't fix it". Av de få körda milen per år har därför bilen inte servats så noggrant.
Jag gör väl helt enkelt så att jag listar en rad funderingar. Egentligen känner jag väl "byt allt" men samtidigt funkar bilen, startar alltid, går rent etc så att byta allt är ju någon tusenlapp som kunnat gå till annat behövligt, bl.a däck (saknar DOT-märkning så antagligen från före millennieskiftet) och karossunderhåll.
1. Vakuumslangen till fördelaren hade ett stort hål. Bytte slangen men märkte sedan att förgasaren inte ger något vakuum där. Vet inte om porten/nippeln kan ha täppts till av skräp? Vet inte heller hur tändningen påverkas av det, men bilen går ju inte särskilt hårt heller. Låta vara eller börja försöka få ordning på? Verkar vara sparsamt med information om weber 36/36 och jag är rädd jag ska sabba inställningarna om jag börjar skruva i den på måfå.
2. Tändstift. Något man bör byta? Gnistgapen stod på 0,6 mot för 0,7-0,8 som det ska vara (?), vet inte om gnistgapet blir större eller mindre om stiften är slitna. Två av stiften hade en lite röd färg. Tog ingen bild men skulle inte säga det var någon överhettat/bränt röd färg utan röda småspräckliga inslag som jag minns det. Alla såg ganska bra ut både till skick och färg i övrigt.
3. Rotor, rotorlock och tändkablar. Rotor och lock såg väl okej ut med några jättesmå undantag. Dock såg lockets mittenkontakt ut att vara snedsliten i en konstig vinkel (borde ha fotat, jag vet). Tändkablarna var stenhårda, kunde knappt lyfta på locket. Tog en blomspruta och sprejade mer och mer. Inga överslag vad jag kunde se. Helt okänslig för blöt väderlek.
4. Ventilspel. Något jag vill minnas ska kollas någon gång men som jag har absolut noll koll på. Lätt/svårt? Har ett bladmått, en del fritid och tummen på någorlunda rätt ställe. Glad amatör typ.
Något annat man bör titta lite på? Kan vara vad som helst.
Jag gör väl helt enkelt så att jag listar en rad funderingar. Egentligen känner jag väl "byt allt" men samtidigt funkar bilen, startar alltid, går rent etc så att byta allt är ju någon tusenlapp som kunnat gå till annat behövligt, bl.a däck (saknar DOT-märkning så antagligen från före millennieskiftet) och karossunderhåll.
1. Vakuumslangen till fördelaren hade ett stort hål. Bytte slangen men märkte sedan att förgasaren inte ger något vakuum där. Vet inte om porten/nippeln kan ha täppts till av skräp? Vet inte heller hur tändningen påverkas av det, men bilen går ju inte särskilt hårt heller. Låta vara eller börja försöka få ordning på? Verkar vara sparsamt med information om weber 36/36 och jag är rädd jag ska sabba inställningarna om jag börjar skruva i den på måfå.
2. Tändstift. Något man bör byta? Gnistgapen stod på 0,6 mot för 0,7-0,8 som det ska vara (?), vet inte om gnistgapet blir större eller mindre om stiften är slitna. Två av stiften hade en lite röd färg. Tog ingen bild men skulle inte säga det var någon överhettat/bränt röd färg utan röda småspräckliga inslag som jag minns det. Alla såg ganska bra ut både till skick och färg i övrigt.
3. Rotor, rotorlock och tändkablar. Rotor och lock såg väl okej ut med några jättesmå undantag. Dock såg lockets mittenkontakt ut att vara snedsliten i en konstig vinkel (borde ha fotat, jag vet). Tändkablarna var stenhårda, kunde knappt lyfta på locket. Tog en blomspruta och sprejade mer och mer. Inga överslag vad jag kunde se. Helt okänslig för blöt väderlek.
4. Ventilspel. Något jag vill minnas ska kollas någon gång men som jag har absolut noll koll på. Lätt/svårt? Har ett bladmått, en del fritid och tummen på någorlunda rätt ställe. Glad amatör typ.
Något annat man bör titta lite på? Kan vara vad som helst.