PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duettvraket
sätter ihop en duett som jag hittat i en lada som sagt, stått 20 år. har ingen erfarenhet så jag frågar...rinner kylarvatten uppifrån vattentilloppsröret. Vad är troligast jag bör byta, är det o-ringen mellan rör och pump ellar ska jag ha en hel packningssats till vattenpumpen? eller nå annat, nån som känner igen felet? det är inte termostatpackningen för den har ja bytt. tacksam för svar. det är svårt att se vart det kommer från...obs det rinner längs röret bara
Användarvisningsbild
av lennarte
Skulle nog rekommendera byta eller i alla fall ta bort pumpen och byta ringarna mot toppen också. Allt gummi är nog mer eller mindre torrsprucket i alla fall. Även tätningen inne i pumpen (ej bytbar) brukar kunna börja läcka när man kört ett tag när motorn stått still så pass länge och då utan rostskydd.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000027303/
Om du bestämmer dig för att ta loss pumpen, det krävs "lite extra" när du monterar tillbaka den, har du inte gjort det innan så säg till så ka du få instruktioner.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan snurra på den och lyssna efter lagerljud och känna om det glappar, men det går (normalt) inte att "ta isär" och kolla tätningen. För att kolla den måste man med en avdragare dra loss skovelhjulet. Har aldrig gjort det på en sådan pump, men på traktorer och andra större motorer kunde man förr i alla fall renovera vattenpumpen, men till det priset (på länken) är det inte lönt, delarna skulle kosta mer än en ny pump.

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]