PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Försöker klura ut vem som tillverkade fälgarna åt Volvo, till gamla PV etc.
Anledningen är att jag söker fälgar till gamla veterantraktorer från USA, som i Sverige ska ha haft samma plåtfälgar som äldre Volvo.

De ska åtminstone haft samma bultmönster.
Någon som känner igen om fälgen på bilden överensstämmer med tidiga Volvofälgar?
Bilagor
massey_harris_by_ertstaz-d34ic0p.jpg
massey_harris_by_ertstaz-d34ic0p.jpg (154.42 KiB) Visad 4764 gånger
Vem som tillverkade fälgarna på den tiden vet jag inte.

Men de är liknande de fälgar som satt på Volvo/BM
T21, T22, T23, Teddy och Viktor 230.

Olsson i Ellös säljer sånna nytillverkade fälgar.
Finns på deras hemsida och anges passa till
Volvo/BM T21, T22, T23 och Allis-Chalmers modell B.
Rådlös skrev: Även äldre Mercedes och USA-Ford skall enligt uppgift ha haft lika dana fälgar som PV och Amazon.
Hur gamla Mercedes då, 20-30-tal?

En bilfälg bör ha haft fäste för navkapsel , PV och Amazon har alla haft en navkapsel som trycks fast på 3 bulor och så ser inte fälgen på bilden ut. PA/Az fälgen -64 ser ut så här http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... ldsida.php

Spelar det någon roll vem som tillverkat fälgen? Förmodligen finns den inte kvar i produktion nu. KPZ (Kronprinz) var leverantör till PV/Amazon, Lemmertz tillverkade 5,5" fälg till Amazon och levererade kanske även originalfälgar. Jag har för mig att det även fanns en till leverantör under slutet av 60-talet men då hade fälgarna ovala hål och liknade inte alls traktorfälgen.
Nej, Lars BD! På 70-talet var jag bekant med en "bysmed" i en mindre landsortskommun. Han tillverkade timmervagnar och sålde i genomsnitt ett par sådana om året till skogsbrukare på trakten. Han var även "känd" för sina vagnar i mer avlägsna kommuner. Han visade och berättade just detta att fälgar från USA-fordar och Mercedes, 50 och 60-tal, hade samma bultmönster som Volvo PV och Amazon. Men eftersom fälgbredden var lite mer på Mercedes och Ford så var dom att föredra när man byggde timmervagnar.
LarsBd skrev:60-tals Mercerdesfälgar som alla har 5x112 går att få dit på ett 5x114,3 Volvo nav om man är en "bysmed" men de passar inte. Jag har en gång monterat en framskärm från en Ford Cortina på en Fiat 850, kan man då säga att de är lika för jag fick dit den?
En "klassisk" felbedömning av fälgar är/var Opel Kadett och Vauxhall Viva på -70-talet. Dessa bilar mer mer eller mindre identiska (bottenplatta, kaross) men Vauxhall var tumgängad. Följaktligen var bultcirkeln 4/100 på Opel och 4/2" (101,6mm) på Vauxhall. Gissa om bilarna "hoppade".... :roll: . Vauxhall Viva var ganska vanlig då.

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]