PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Monsterapan123
Hej

Har börjat fundera på ännu en grej med min b20, den känns orkeslös. Visst den går och rullar fint men det känns som om den inte regerar tillräckligt vid snabba gaspådrag. Kan det vara något med tändningen som inte ställer in sig direkt?, för kraften kommer efter ett tag. Absolut inte långt efter men tillräckligt för att jag som förare ska reagera, men som passagerare så tror jag inte att det märks då de e jag som gasar. Eller kan det vara något med ventil inställningen?

Har aldrig åkt med en bil som har en B20 innan jag skaffade min 140a, så jag kan inte relatera till så mycket.

Vad tror ni att det kan vara eller vd skulle jaga kunna göra för att få lite mer kraft i den, inte jätte skilnader men bara så att den känns lite piggare vid rödljuset ifall ni förstår vad jag menar :wink:

Är inte känd som den bäste på att förklara, så har ni frågor att ställa så gör det för tusan, svara gärna :D

Mvh M123
av Rådlös
Har bilen fått någon vård och service? Nya tändstift, ny olja och filter, nytt luftfilter, förvärmd luft till förgasaren. Har du kollat tändningen med stroboskoplampa, har du kollat brytarspetsar, har du gjort något kompressionsprov, har du kollat förgasaren efter läckor och slitage?????

Det finns många faktorer som kan orsaka att motorn känns trött. Du får börja i ena ändan och arbeta dig igenom bilen.
av rid54
En sak, förutom den rätt heltäckande listan ovan, är förgasarens system för "accelerationsanrikning". Om det är en horisontalförgasare (SU, Zenit-Stromberg) kräver det systemet att det är dämpolja i luftkolvens spindel, annars blir det dålig gasrespons. Är det en vertikalförgasare (om nu B20 nånsin hade sådan) är det en särskild accelerationspump, som ibland kan fallera (igensatt eller nåt).
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Är det en vertikalförgasare (om nu B20 nånsin hade sådan) är det en särskild accelerationspump, som ibland kan fallera (igensatt eller nåt).
Nej, inte i "bilutförande". Volvo Penta använder Solex fallförgasare (vertikal) på B20. B30 har 3 st Zenit (samma som tidiga B18) på tidigare modeller. Även på B21 till B234 motorn sitter en eller 2st Solex.
Annars håller jag med "rid54" om oljan. Det kan även vara för tjock olja (typ motorolja) då rör sig trotteln för sakta i förhållande till gaspådraget. Är oljan slut, rör den sig för fort.

Mvh
Lennart
av LarsBd
När du ändå kollar ventilspel undersök även lyfthöjden på max öppen ventil. Det ska vara samma mått på alla ventiler, beroende på kamaxel kan det skilja mellan avgas och insug.
av ingesjo
Vanligt fel på B20 och vissa årsmodeller var väl att kammen slets ner så man i princip tappade kraften på en eller flera cylindrar.
Komp prov är oxå en sak att göra ,,om det inte redan påpekats
Gjutjärns topparna gillar inte blyfritt riktigt
Användarvisningsbild
av lennarte
Ett väldigt enkelt sätt att kolla om kamaxeln är sliten. Plocka av ventilkåpan, starta motorn, låt den gå på tomgång, kolla noga på ventilerna och vipparmana. Det syns ganska tydligt om någon vipparm/ventil rör sig mindre än dom andra. Det brukar vara dom dom bakre och främst avgas nockarna som slits ner först. Det "skvätter" lite olja, men inte värre än man kan skölja med varm vatten, eller låta det vara så rostar det inte.

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]