PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TRavens1
Hej
Det är så att jag inte få någon kalluft i kupen bara värme.. Har satt dit en ny original värmekran men det kommer varmluft hela tiden när jag stänger, den kanske har hängt sej inne i värmekranen.. den där koppartråden, är det tvunget att den monteras inne i värmepaketet .. Någon som har haft samma problem??
av ingesjo
Koppartråden, med det misstänker jag att du menar det lilla röret i koppar som är känslekroppen för temostaten som är inbyggd i värmekranen.
Alltså den hjälper till att öppna upp för mer värme (flöde) innan motorn uppnått arbetstemperatur likaså strypa när tempen är uppe inne i bilen,,, hmm troligen en av de få automatiska funktionerna i en Amazon [WHITE SMILING FACE]
Det går att köra utan men då får man reglera lite mer själv på spaken..
Hmm har för mig att den lilla armen på kranen där ma fäste reglagevajern bara var liksom nitad till axeln och i bland lossnade så man bara flytta på den utan att axeln följde med
Tror man löste det med en svetsloppa.
av Rådlös
"Koppartråden" är en termometer eller en givare till en termostat. Den känner av den genomströmmande luften som kommer utifrån och ställer in temperaturen på den uppvärmda luften på en jämn nivå i värmekranen.
Antag att du skall åka en långresa från södra Sverige och norrut. Du ställer in en behaglig nivå med reglaget när du startar resan. Ju längre norrut du kommer, desstå kallare blir utetemperaturen. Då ser denna termostaten till att du får samma temperatur på varmluften hela tiden utan att behöva ändra reglaget hela tiden. En sorts "lågbudget AC". Men den kan inte kyla luften.
Röret är ett tunt och ömtåligt metallrör. Det är fyllt med eter. Minsta lilla läcka på röret sabbar hela termostatfunktionen.
Högst troligt påverkar inte termometerröret ditt aktuella fel. Jag kan inte säga något speciellt, men rent generellt bör det ju vara så att kranen inte stänger till 100%. Reglagevajrarna kanske är dåligt fästade och "glappar?"
av TRavens1
Rådlös skrev:"Koppartråden" är en termometer eller en givare till en termostat. Den känner av den genomströmmande luften som kommer utifrån och ställer in temperaturen på den uppvärmda luften på en jämn nivå i värmekranen.
Antag att du skall åka en långresa från södra Sverige och norrut. Du ställer in en behaglig nivå med reglaget när du startar resan. Ju längre norrut du kommer, desstå kallare blir utetemperaturen. Då ser denna termostaten till att du får samma temperatur på varmluften hela tiden utan att behöva ändra reglaget hela tiden. En sorts "lågbudget AC". Men den kan inte kyla luften.
Röret är ett tunt och ömtåligt metallrör. Det är fyllt med eter. Minsta lilla läcka på röret sabbar hela termostatfunktionen.
Högst troligt påverkar inte termometerröret ditt aktuella fel. Jag kan inte säga något speciellt, men rent generellt bör det ju vara så att kranen inte stänger till 100%. Reglagevajrarna kanske är dåligt fästade och "glappar?"
jag tog bort vajern och stängde den för hand,,, men jag får ta bort kranen och kolla den . i början när jag hade installerat den så funkade den,, men i dag så kom det bara värme
av rid54
Minns ett liknande fel på min '69. Det var lite fråga om att vajern inte förmådde föra kranens manöverarm ända till "nolläget". Man måste nästan lägga sig på golvet och studera mekanismen för att förstå problemet. Gick att lösa utan större problem, om jag minns rätt. Om termostatröret är paj är det nog läge att dubbelkolla funktionen. Om allt tryck i röret är borta så upplever systemet att "luften är kall" (mer värme = mer tryck i systemet) och då tror jag det blir svårare att stänga kranen.
av LarsBd
Om vajer och reglage fungerar på rätt sätt finns det ytterligare ett alternativ vilket är den lilla justerskruven man kan ändra ventilkäglans nollpunkt med. Sjärnskruven syns på http://motoroldies.se/monk/bilder/673452.jpg under samt något till höger om s på bilden. Blås genom ventilen och kontrollera tätheten då armen är i ändläge vid stängd ventil. Justera skruven om ventilen inte tätar, visst läckage finns då båda tätningsytorna är hårda men det ska märkas tydligt då ventilen stänger.
av TRavens1
LarsBd skrev:Om vajer och reglage fungerar på rätt sätt finns det ytterligare ett alternativ vilket är den lilla justerskruven man kan ändra ventilkäglans nollpunkt med. Sjärnskruven syns på http://motoroldies.se/monk/bilder/673452.jpg under samt något till höger om s på bilden. Blås genom ventilen och kontrollera tätheten då armen är i ändläge vid stängd ventil. Justera skruven om ventilen inte tätar, visst läckage finns då båda tätningsytorna är hårda men det ska märkas tydligt då ventilen stänger.
det visste jag inte att det finns en justerskruv där. det ska jag kolla i morgon,, Tack
av TRavens1
TRavens1 skrev:
LarsBd skrev:Om vajer och reglage fungerar på rätt sätt finns det ytterligare ett alternativ vilket är den lilla justerskruven man kan ändra ventilkäglans nollpunkt med. Sjärnskruven syns på http://motoroldies.se/monk/bilder/673452.jpg under samt något till höger om s på bilden. Blås genom ventilen och kontrollera tätheten då armen är i ändläge vid stängd ventil. Justera skruven om ventilen inte tätar, visst läckage finns då båda tätningsytorna är hårda men det ska märkas tydligt då ventilen stänger.
det visste jag inte att det finns en justerskruv där. det ska jag kolla i morgon,, Tack
Det var skruven som var felställd.. Nu funkar det

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]