PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Monsterapan123
Hej :wink:

Jag behöver eran hjälp/kunskap här på forumet. det är så att jag äger en Volvo 140 men en b20a som det sitter enkel su förgasare på. Den har altid startat lätt och har i stort sätt aldrig krånglat i min ägo (1/2 år). Har använt bilen till jobbet i stort sätt varje dag men efter att den stod parkerad i två dagar i ca -7 / -15 grader så ville den inte starta. (motorn gick perfekt när jag parkera den) Tänkte att de bara var förr att den var kallt eller något annat dylikt men efter en stunds körade ca 3 min/ 5 min så kände jag att det inte gick att fortsätta. Motorn bluddrar och är hur orkeslös som helst.
När man kollar på tändstiften så ser man att dem varit fint färgade (oboy bruna) men att det nu är ett fint lagar svart sot på dem. Motorn kan varvas upp i neutralt lägen men det tar sin tid (bluddrar ordentligt i början, ca 10 sek vid fult gaspådrag för att nå högre varv), Motorn kan till och med dö ifall man gasar för fort. Det jag konstaterat är att motorn får för mycket soppa. Men de jag undrar är vad det kan vara som gått sönder. Hände ju liksom när den stått still under två dagar i "svin" kalt väder.

tacksam för snabba svar då det är min bruksbil å måste ha den till jobbet.

Mvh M123
Användarvisningsbild
av frasse4
Kollat chokewiren så den löper fritt? Annars finns det väl något membran i förgasaren som kan gå sönder. Men vänta på bättre svar från någon som kan förgasare bättre!
av Monsterapan123
frasse4 skrev:Kollat chokewiren så den löper fritt? Annars finns det väl något membran i förgasaren som kan gå sönder. Men vänta på bättre svar från någon som kan förgasare bättre!
tack för svaret, chokewiren löper fritt å öppnas och stängs enkelt. har hört att su förgasare inte har något membran, men kan vara helt ute och cykla när jag säger detta. tack ändå :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har helt rätt om SU-förgasare. Är det en Sportmodell du har?? Det var inte ovanligt på -80-talet att man köpte ett grenrör för enkelförgasare och behöll den ena SU-förgasaren. Det är väldigt ovanligt med SU annars på en A motor. Men det fanns, vanligare på 240. Skruva loss det svarta locket överst på förgasaren och lyft upp det. Det sitter en stång med en klump i änden, det är en "stötdämpare" för trottlen som ska dämpa rörelsen. När du drar upp eller trycker ner locket med klumpen ska det vara ett motstånd. det ska vara några ml olja där i. Vanlig motorolja kan funka på sommaren, men på vintern när det blir kallt blir det som sirap. det ska vara ATF olja av samma typ som till automatväxellåda. Du kan få dom symtomen du beskriver både när oljan tagit slut och om oljan blivit för seg. Eftersom stiften är sotiga är det snarare det senare. Brytare är ett evigt kapitel på dessa bilar, även andra märken av dessa årsmodeller men där finns nästan inga kvar. Knäpp loss fördelarlocket och lyft på det och titta i locket. Det ska vara rent och fint och ingen kondens. Inga "svarta streck" av kolfilm som kan leda gnistan fel. Lite svartbränt på dom 4-a stiften som sticker in är Ok. Kolstiftet i mitten måste sitta kvar. Kolla även på rotorn efter tecken på överslag Försök att vrida försiktigt på rotorn, det ska gå att vrida åt ena hållet och det ska fjädra tillbaka när du släpper den. Be någon "köra på starten" medan du tittar på brytarna. Brytarna ska öppna och stänga 4 ggr på ett varv, och det syns tydligt om armen med den "lösa" kontakten på rör sig. Rör den sig ytterst lite eller inte alls kan man lossa på skruven som sitter i det lite avlånga hålet där den fasta kontakten sitter och sätta en skruvmejsel i dom 2 urtag i brytarplattan och bottenplattan vrida lite och sedan "köra på starten" igen. Rör armen dig nu kan du spänna skruven och sätta på locket igen (passar bara på ett håll) och prova om bilen går bättre. Du har nu ändrat på grundinställningen av tändläget, och behöver kolla kamvinkel och tändläge med instrument för det ska bli rätt, men du kanske får bilen att gå lite bättre.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tror att det lennarte inte kan om de lite äldre volvosarna inte är värt att veta!! :-)-)
av Monsterapan123
lennarte skrev:Du har helt rätt om SU-förgasare. Är det en Sportmodell du har?? Det var inte ovanligt på -80-talet att man köpte ett grenrör för enkelförgasare och behöll den ena SU-förgasaren. Det är väldigt ovanligt med SU annars på en A motor. Men det fanns, vanligare på 240. Skruva loss det svarta locket överst på förgasaren och lyft upp det. Det sitter en stång med en klump i änden, det är en "stötdämpare" för trottlen som ska dämpa rörelsen. När du drar upp eller trycker ner locket med klumpen ska det vara ett motstånd. det ska vara några ml olja där i. Vanlig motorolja kan funka på sommaren, men på vintern när det blir kallt blir det som sirap. det ska vara ATF olja av samma typ som till automatväxellåda. Du kan få dom symtomen du beskriver både när oljan tagit slut och om oljan blivit för seg. Eftersom stiften är sotiga är det snarare det senare. Brytare är ett evigt kapitel på dessa bilar, även andra märken av dessa årsmodeller men där finns nästan inga kvar. Knäpp loss fördelarlocket och lyft på det och titta i locket. Det ska vara rent och fint och ingen kondens. Inga "svarta streck" av kolfilm som kan leda gnistan fel. Lite svartbränt på dom 4-a stiften som sticker in är Ok. Kolstiftet i mitten måste sitta kvar. Kolla även på rotorn efter tecken på överslag Försök att vrida försiktigt på rotorn, det ska gå att vrida åt ena hållet och det ska fjädra tillbaka när du släpper den. Be någon "köra på starten" medan du tittar på brytarna. Brytarna ska öppna och stänga 4 ggr på ett varv, och det syns tydligt om armen med den "lösa" kontakten på rör sig. Rör den sig ytterst lite eller inte alls kan man lossa på skruven som sitter i det lite avlånga hålet där den fasta kontakten sitter och sätta en skruvmejsel i dom 2 urtag i brytarplattan och bottenplattan vrida lite och sedan "köra på starten" igen. Rör armen dig nu kan du spänna skruven och sätta på locket igen (passar bara på ett håll) och prova om bilen går bättre. Du har nu ändrat på grundinställningen av tändläget, och behöver kolla kamvinkel och tändläge med instrument för det ska bli rätt, men du kanske får bilen att gå lite bättre.

Mvh
Lennart
Det var nog oljan som var kall. Efter att jag nu ställt in den i ett garage så förgasaren blev varm och bytt olja så gick den som den ska igen.
Otroligt mycket tack, Hade inte kommit på det själv. :-)-)

Mvh M123

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]