PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duettvraket
#1033235
Hej ny glad duettägare är jag. Kylarsystemet verkar helt torrt. Är det bara att fylla på och hoppas på det bästa? Är det vissa packningar som jag kan byta innan? Tex vattenpumpens...Hur skulle en erfaren gjort för att undvika haveri? Om det inte är nått synligt läckage, kan man då anta att allt är i toppskick :D
av Rådlös
#1033245
Njaaa... I och med att du öppnar vattenpumpen t.ex bör du ju byta packningar. Men dom tar nog inte skada av att bilen har stått still utan kylarvätska i många år. Så häll i blandat 50/50 vatten och glykol. Det är säkert det enklaste sättet att få reda på om det läcker eller inte.
Vet du något om bilens tidigare historia, t.ex varför den inte har någon kylarvätska? Den skulle ju ha kunnat ställas av för att det var en läcka och dåvarande ägaren inte åtgärdade det av någon okänd anledning.
När du ändå är igång med vätskor så här, det är god ide att byta olja också. Gammal olja innehåller syror och andra aggresiva ämnen, sot och kol. Det vill man till varje pris ha bort. Så olja och filterbyte. Likaså fuftfilter och ett eventuellt bränslefilter, om du har något? Om du inte har så är det ett starkt skäl att sätta dit ett för det bildas massor av föroreningar i en bränsletank när en bil står avställd och overksam. Jag avser alltså ett sådant litet engångsfilter i genomskinlig plast. Dom kostar under 50 kr, men skyddar mot elände som kan kosta mångdubbelt i kubik, om det vill sig illa. Kostnad för tändstift är också sådant som man inte bör snåla med.
Det finns långa listor med åtgärder som man bör gå igenom, men vi lugnar oss lite här och väntar på att bilen startar.
av LarsBd
#1033280
Det som kan haverera i kylsystemet kommer att göra det och det enda man kan göra är att byta i princip allt för att känna sig någorlunda säker. För ett test av kylsystemets täthet fungerar vanligt vatten lika bra och man behöver då inte vara så noga med att samla upp allt när det tappas ur. Problemet är att om systemet är tätt måste vattnet tappas ur och glykol fyllas på. Angående oljebytet så om motorn har stått länge med använd olja kan de föroreningar som fanns flytande i oljan ha sedimenterat vilket innebär att de inte följer med oljan ut vid avtappning utan ligger kvar i tråget och så småningom kanske blandas upp med den nya oljan. Bäst i det fallet är att ta ner oljetråget och göra rent och näst bäst är flera oljebyten med korta intervaller.
Personligen så skulle jag ha fyllt rent vatten kollat oljenivån och provstartat utan att ha bytt någonting alls. Byter du oljan så använd billigaste oljan du kan hitta, den är många gånger bättre vad som fanns när motorn konstruerades på 50-talet. Det är mycket viktigare med täta oljebyten (500 mil) än dyr olja.
av rid54
#1033801
Du har fått en del goda råd, men jag vill gärna lägga till ett par kommentarer:

Kylsystemet innefattar även värmesystemet. För undersökning, fyll på rent vatten (efter att ha kontrollerat alla slanganslutningar och avtappningskranar...). Provstarta, var beredd att fylla upp i kylaren efterhand. Kontrollera att motorn blir varm och att termostaten öppnar (dvs även kylaren blir varm efter en stund och att tempmätaren stabilt visar nåt vettigt värde). Kolla läckage utåt och inne i kupén (värmekran, värmepaket). Kolla att kupévärmen funkar!

Vad gäller oljebyten finns ju många olika "skolor". Om du inte vet detaljer om hur motorn skötts på sistone, så rekommenderas ett par täta oljebyten (inkl filter) efter att motorn körts ordentligt varm i nån timme (en tiomilatur längs nån vacker väg). Välj inte för tunn olja att köra seriöst på... de moderna oljorna är ju ofta åt det vattniga hållet, men jag har för mig att B18/B20 skulle ha 15W/40 eller liknande, kanske ända upp till 20W/50 om man hade en sliten motor.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1033861
Har en kommentar jag med håll dig till nån 10w40 mineral olja så här års antar att det sitter en b18 b20?. Du har inte nämnt årgång på dutten.
Vad jag vet fanns de med b18 från fabrik men kan ha fel här. Har den äldre b16 tror jag den hette vill jag ej reka nån olja.


Glöm dig inte och provkör med vatten om det är tätt då får du bekymmer skulle hellre blanda i glykol direkt.

Ta ur stiften häll i en liten tesked motor olja i varje hål låt stå ett tag dra runt motorn försiktigt förhand känns det bra då
drar du runt den på starten så det mesta av oljan åker ut innan du startar för att undvika vätske kompression av oljan. Kommer att ryka när du starar.
Så har jag gjort men finns säkert fler åsikter om detta. Jag får uppfattningen att bilen stått väldigt länge.
Du ska även vara noga med att hålla tändkablar borta så det inte slår gnistor mellan dem o toppen när du kör på starten utan stiften om soppa kommer fram man vet ju aldrig.


Förvänta dig inte att allt kommer att gå bra på en gång. Lycka till. :-)-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1034187
Antar då att du har en sen b20. 75a 240 L bilarna hade b20 åtta bultad vev om jag minns rätt.
Har du nått reg bevis brukar stå årsmodell där.
Lite bilder skulle vara bra o kul.
av Duettvraket
#1035170
Nu har jag regbeviset och det var en 65a ja. Nu undrar jag om nån vänlig själ vill sälja nedre bulten till generatorn, annars blir det ingen provstart. unc 1/2 *57. till b20. Nån borde ha en över och som kan skicka i ett litet kuvert???
Användarvisningsbild
av lennarte
#1035243
Duettvraket skrev:Nu har jag regbeviset och det var en 65a ja. Nu undrar jag om nån vänlig själ vill sälja nedre bulten till generatorn, annars blir det ingen provstart. unc 1/2 *57. till b20. Nån borde ha en över och som kan skicka i ett litet kuvert???
Finns fortfarande att köpa "över disk" hos leverantörer till industrin, eller försök på skroten. Inte ovanligt med tumgänger i utländska maskiner som är några år gamla. Hittar du inget så skicka ett mail med adress, jag sitter på jobbet med en sådan i handen just nu.
Angående att starta en motor som stått länge, Min Opel Rekord -59 hade nog stått 10 - 15 år när jag skulle starta den. Då fyllde jag hela motorn med begagnad vegetabilisk hydraulolja (vi hade då på jobbet) och lät den stå några veckor till. Sedan tappade jag ur allt och hällde på 3l ny motorolja och startade. Det rök lite blått, men efter någon timmes körning så bytte jag igen och sedan var det inga problem. Den blev dock aldrig inregistrerad igen (i Sverige) utan den såldes till Tyskland.

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]