PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
Allt på typintygsskylten har jag klurat ut utom detta sista. Varför är X65 instansat? Någon som har koll på detta?

Bilen i fråga är en P1800S från 1969.

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
På den plåten jag har liggandes (glömde skruva tillbaka den efter jag lackerat motorrummet) från farsans 144 -72 (som är helt standard) är fältet blankt.
På Wikipedia har jag "snott" detta som gäller för P1800 Underlag för beslutet om att börja serietillverka bilen, utgjordes av prototypen med beteckning P958-X1, vilken stod klar i början av 1958.. Det kanske började med X1 där och fortsatt i någon nummer följd som jag inte vet något om, kanske någon annan??

Mvh
Lennart
av LarsBd
Fältet används för att koda diverse specialutrustning (som kan vara så vanlig att den är standard), se nedre halvan av http://www.volvoamazonpictures.se/typei ... teckningar Ett X innebär förmodligen testbil och den bör då ha någon avvikande utrustning såsom trippelförgasare B20E M410 eller en inredning som kom 70, utrustning som ej fanns på en vanlig 1800S.
Motorbyte Volvo 240

Jag har plockat ur och i motor och låda till[…]

Bromsbelägg

Köp inte kinesiskt Jinping bara, det finns go[…]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]