PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
#1032708
Någon som sitter på kopplingsschema/elschema till en P1800 av 1970 års modell?

Jag har hittat 1972E samt 1973ES. Men vet inte om dessa är samma? Jag har nämligen en 1969 P1800S och det elschemat som köptes till bilen (inte jag som beställde) är till en 1970 igentligen. Det mesta har jag lyckats lösa med hjälp av 1972 elschemat dock.
#1033028
Tackar.

Har testat med detta men får inte allt att funka, ganska dålig upplösning på bilderna men jag tror att jag kopplat rätt.

Dock så får jag bara det växlande reläet att bli som en ljustuta, drar jag in spaken så går helljuset igång men går över till halv igen direkt när jag släpper spaken.

Jag har en ombyggd Duett till Epa och man kan lugnt säga att elsystemet ser ut som en gryta med spagetti, inget som verkar stämma, vad kan jag ha kopplat fel??
Fotomkopplaren var bortkopplad redan så den har jag förkastat.

Tacksam för svar.
#1033056
Om du ska koppla in hel och halvljus omkopplare på ljustutan funkar det inte med ett "vanligt" växlande relä, du måste ha ett "bistabilt" relä. Alltså ett relä son "stannar kvar" i växlat läge tills det får signal igen. Förr använde jag det relä som satt på Volvo 140 (original kopplat så) eller från VW 13/1600 från -68 (12V). Liknande relä finns på många bilar från -70 - -80-talet inan man började med "framåt - bakåt" funktionen

Mvh
Lennart
#1033107
Jag hakar på LennartE här och frågar DeadProphet: Har du ett riktigt Stegrelä? Från t.ex en Volvo 140? Har du kopplat bygeln mellan 15 och 81a på relät? Tar du matningen från ljusomkopplaren med anslutning 56?
Följer du den beskriviningen som du har fått i en länk tidigare så skall det fungera om du inte i din "spagettihärva" har något annat fel. Men då måste du, kort sagt, göra om allt från början och återställa det som det var när bilen en gång levererades.
#1033844
Och jag fortsätter väl lite på denna tråd eftersom jag startade den och har lite flera frågor som berör kopplingschema/elscheman samt kopplingar.

Jag har en liten fundering kring varningsblinkersknappen med inbyggt relä på P1800. I mitt fall är det då en 69a men har kaross, inredning och elsystem som en 70a.

Jag förstår mig inte på vart anslutningen som heter 15 är placerad. Jag bifogar en bild.

Enligt elschemat så ska vit-svart till C (som visas på bilden). Men vit-grön ska till 15. Som är ett frågetecken på bilden. Jag har flera foton på hela knappen om detta behövs. Här är en bild på elschemat på varningsblinkerknappen: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2474642

Här är bilden på själva varningsblinkersknappens anslutningsplintar där jag har ritat lite:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2474645


Någon som vet? :D
#1033878
Denesfay skrev: I mitt fall är det då en 69a men har kaross, inredning och elsystem som en 70a.
Är det inte så enkelt så att du har en -70 års modell. Som är tillverkad, såld och registrerad innan nyårsafton 1969?? Min PV -62-a (reggad i september -61) blev helt plötsligt en -61-a någon gång på -90-talet när årsmodellen blev det år bilen registrerades första gången i stället för var som det som i dag kallas MY (model Year)

Mvh
Lennart
meddelande

Fabriksåterställning kan vara en lö[…]

850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]