- ons 16 dec 2015, 17:37
#1029379
Hej har en M 46 låda i min 74a ,ska byta koppling och undrar hur man lossar själva vxl-spaken ( underifrån eller inne i bilen :???:
Moderator: Moderatorer
zamme skrev:om du har en m46 låda så sitter det en liten insekts under bilen, som.....Hålet på den typen av skruv har ett hål på insidan, i motsats till vanliga sexkantiga skallar. Därför kallar man de för insex...
janne08 skrev: lika bra att ta rubbet annars brukar det bli att snålheten bedrar vishetenDet är rätt, vajern är kanske över 40 år gammal, och kan "ge upp" när som helst om den inte är bytt. Något som är ganska viktigt men ofta bortglömt är att det ska sitta en dragfjäder mellan kopplingsarmen och det staget som stöder främre avgasröret på andra sidan växellådan. Det staget sitter fast mellan växellådan och bakre motor fästet (som du kanske också bör byta). Detta stag är ofta avbrutet och bortkastat, men gör ganska stor nytta när det sitter där. Fjädern till kopplingsarmen är till för att dra tillbaka kopplingsarmen så urtrampningslagret inte ligger och "snurrar med" i onödan och sitter fast i ett litet hål i den ände på staget som sticker ut på "vajersidan"
ingesjo skrev:Fanns denna lösning även på M46 Lennart ?M46 fanns bara på 240 (och senare) som hade B21 (och senare motorer). Där var en annan lösning för att "staga upp" främre avgasröret. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur fästet för fjädern var på dom modellerna. Staget jag beskrev fanns (bara) på B20 och tidigare modeller.
Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]