PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Har en bedagad 145 express på gårn.

Problemet är att den inte laddar, generatorn är förvisso säkert dålig, men magnetiseringslindningen får 12V hela tiden, vilket medför att laddlampan lyser med tändningen av, och slocknar när jag vrider på tändningen.

Mäter jag på kabeln är det alltid 12V, även när jag kopplat väck instrumentet, tagit bort alla kablar på tändlåset m.m.

Har satt en startkabel mellan motor och minus på batteriet och det gör någon nytta för annars går inte bilen alls, ny jordfläta ska inhandlas snarast hos lokala trimbutiken.

Köpte bilen nyligen så hur felet uppstod vet jag inte.
Har googlat och sökt men inte heller hittat några kopplingsscheman som är till hjälp.

Är rätt envis så löser det säkert vad det lider, men lite tips vore kul!

Ha de!
Kolla kolen på generatorn, samt laddningsregulatorn om det sitter en separat på dessa. Det är ju en enhet på nyare generatorer.
Om laddningslampan lyset med tändningen av så är en eller flera likriktardioder i generatorn trasiga. Ofta brukar generatorn ladda ändå när motorn är igång, men det "drar ur" batteriet när motorn inte går. Detta fel kan uppstå om man "chockar" motorn med ström. Felkopplade startkablar, migsvetsning med batteri kablarna på eller liknande. Borde inte vara svårt att leta upp en begagnad generator, kolla bara på fästet under generatorn och om du har generator men inbyggt laddningsrelä att du får tag i en sådan igen. Dessa modeller hade original en generator men laddningsregulatorn på innerskärmen. Har du då inte den "lösa" ladd. regulatorn kvar är det nog svårt att hitta en sådan idag. Kul med en Express, dom är inte vanliga, dom var ju tänkta som Duettens efterträdare, men "slog" aldrig igenom som Duetten gjorde.

Mvh
Lennart
Det kan också vara ett felkopplat elsystem, ta bort laddlampskabeln från generatorn och mät spänning på generatoranslutningen med avstängd tändning. Om resultatet är något annat än noll Volt finns felet i generatorn. Gör samma mätning på den lösa laddlampskabeln som inte får vara jordad vid mätningen, även där gäller, om annat än noll Volt finns felet i den utrustning som kontrollerades d.v.s. den här gången i elsystemet runt laddningslampan. Saknar du mätutrustning? Jorda laddlampskabeln på annat ställe än generatorn, lyser den då är generatorn oskyldig. Lägg +12V på laddlampskabeln genom att flytta kaben till B+ eller batteri+, är lampan rätt kopplad ska den då lysa med tändning av och slockna med tändning på.
Gäller det en Bosch SEV eller annat generatorfabrikat?
Bosch, löst laddningsrelä.

Har ev fått tag i en generator att prova med. Får som sagt 12V på D+ med tändningen av. Äe mörkt när jag kommer hem från jobbet men hoppas på fint väder på julafton så kanske man kan felsöka lite.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]