PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av DagnyB20
Hoppas på tips här i kylan! Choken på min amazon är riktigt trög och går inte längre dra ut, vilket gör att jag inte kan starta nu när det är så kallt. Har ibland varit seg men alltid gått att dra ut men alltså inte de senaste dagarna... Funderar på om det kan bero på kylan men känns inte så. Någon som har erfarenhet?!
/ Dagny
av Rådlös
I teorin skulle det ju kunna tänkas att det är vatten i vajerhöljet och att det har frusit nu. Men jag tror inte det.
Kan du ta loss vajern och smörja upp den? Känn samtidigt på dom lederna på förgasaren som blir påverkade när du drar i choken. Rör dom sig lätt? Samma i andra ändan, instrumentpanelen. Rör det sig lätt där när vajern är bortkopplad?

Lite överkurs: Det finns en metod att smörja t.ex handbromsvajrar och hastighetsmätarvajrar när dom är nya och omonterade. Det skulle kunna var överförbart på din chokevajer, kanske? Man tar en plastpåse av lite grövre modell, alltså lite tjockare plast, t.ex en sådan plastmapp som man har för A4-papper. Exempel: http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true Detta är alltså bara ett exempel. Man klipper av ett hörn, så stort att man kan trä igenom vajern med höljet där. Sedan "stänger" man nedanför hörnet/hålet med t.ex buntband. Vira gärna några varv eltejp också utanpå buntbanden och plastpåsehörnet så att det blir tätt. Nu har det blivit en tratt av A4-mappen. Häng upp vajern i taket eller annorstädes. Häll i olja i tratten och låt det rinna ner i vajern. När det kommer ut olja i nerändan är det klart. Då tar man ner hela anordningen och häller tillbaka den överflödiga oljan och tar bort tratten. Man har även lagt ut tidningar eller annat på golvet i förebyggande syfte. Som olja väljer man den segaste oljan man kan hitta. Motorsågskedjeolja är tämligen seg och trögflytande. En chokevajer är inte så lång så det går inte åt mer än kanske en ½ deciliter?
av DagnyB20
Tack Rådlös! Jag ska ta tag i det igen imorgon men tänkte försöka förklara lite närmare vad som hände med choken. När jag drog i choken från instrumentbrädan gick det inte att dra i den, så jag drog så hårt så den släppte och jag fick hela "chokpspaken" i handen. Det sitter ju som en "tältpinne" i chokspaken som leder in bakom instrumentbrädan, som är böjd i änden. Denna lyckades jag fästa tillbaka med en klämma som hade lossnat när jag drog, i den metallplatta som den ska sitta i. Det är ju denna "metallplatta" som man reglerar tillförseln med som jag förstår det, och det är den som sitter helt fast. Vajern som går från plattan in i förgasaren rör sig men inget går lätt utan segt och hårt och kan dras ut högst 1 cm. Ok du förstår av min beskrivning att jag inte kan alla delar på min bil.
Som du skriver tror jag inte heller att det är isbildning, eftersom det känns "segt" när jag drar i den, alltså inte helt fast men ändå orubbligt. Kollar på det igen och återkommer men fler tips mottages gärna!
/ Dagny
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad är det för årsmodell?? fram t.o.m -66 sitter det en Zenitförgasare med ett spjäll som stängs när du drar i choken. Det löper i ett spår i en "skiva" som vajern är fäst i. Det är alltså ingen "direktkontakt" mellan vajer och spjäll. När det blir slitet i skivan kan leden till chokespjället "hoppa ur" spåret. Är det en Stromberg förgasare finns inget chokespjäll utan vajern ändrar "bara" läget på en skiva som ökar bränslemängden. Där finns inget som kan "hoppa ur" eller krångla, förutom själva vajern. Om det är riktigt kallt kan man (även om allt är Ok förövrigt) böja innervajern när man för in choken (allt blir ju stelare vid kyla) och då "trögar" det ju. Då kan man e.v "raka ut" vajern igen, men det bli inte alltid bra igen.

Mvh
Lennart
av DagnyB20
Det är en amazon från 70. Idag har jag undersökt det lite närmare och försökte smörja vajern och efter en stund så gick det! Fortfarande trögt men fick ut den så pass så jag kunde starta. Milt väder idag, och ja kanske var det ngt med kylan men känns ju konstigt... Kanske måste jag om det fortsätter att krångla ta bort vajern ända fram till förgasaren, eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av lennarte
DagnyB20 skrev:Det är en amazon från 70
Då har du Stromberg förgasare och kan glömma första delen av det jag skrev. Och, det är säkert kylan som är boven. Kolla bara så att innertråden är rak mellan ytterhöljet och armen där den är fäst i förgasaren, annars vill det tröga där och risken finns att det böjer sig ännu mer. Skulle den vilja fastna igen kan du tänka på att dra ut choken en bit när du ställer bilen, så går den igång lätt nästa gång.

M
Lennart
av DagnyB20
Ja det verkar som det var kylan, kanske fukt som finns i vajern. Bra tips med att dra ut choken innan jag ställer den, Tack Lennart och för övriga tips!
Hälsningar fr Dagny

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]