I teorin skulle det ju kunna tänkas att det är vatten i vajerhöljet och att det har frusit nu. Men jag tror inte det.
Kan du ta loss vajern och smörja upp den? Känn samtidigt på dom lederna på förgasaren som blir påverkade när du drar i choken. Rör dom sig lätt? Samma i andra ändan, instrumentpanelen. Rör det sig lätt där när vajern är bortkopplad?
Lite överkurs: Det finns en metod att smörja t.ex handbromsvajrar och hastighetsmätarvajrar när dom är nya och omonterade. Det skulle kunna var överförbart på din chokevajer, kanske? Man tar en plastpåse av lite grövre modell, alltså lite tjockare plast, t.ex en sådan plastmapp som man har för A4-papper. Exempel:
http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true Detta är alltså bara ett exempel. Man klipper av ett hörn, så stort att man kan trä igenom vajern med höljet där. Sedan "stänger" man nedanför hörnet/hålet med t.ex buntband. Vira gärna några varv eltejp också utanpå buntbanden och plastpåsehörnet så att det blir tätt. Nu har det blivit en tratt av A4-mappen. Häng upp vajern i taket eller annorstädes. Häll i olja i tratten och låt det rinna ner i vajern. När det kommer ut olja i nerändan är det klart. Då tar man ner hela anordningen och häller tillbaka den överflödiga oljan och tar bort tratten. Man har även lagt ut tidningar eller annat på golvet i förebyggande syfte. Som olja väljer man den segaste oljan man kan hitta. Motorsågskedjeolja är tämligen seg och trögflytande. En chokevajer är inte så lång så det går inte åt mer än kanske en ½ deciliter?