PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duett64ägare
Hej alla!
Har ett problem med min b20 som uppstod igår... Tomgången försvann och de gick inte att ha den på tomgång, den dog direkt! Efter några omstartningar(4-5st) så starta den inte igen! Såg att soppafiltret va tomt så jag gjorde rent de och prova pumpen! När man drog på starten så "puffa" de ut bensin i takt med startmotorn, höll alltså inte en jämn stråle? Ska de vara så?
Efter detta satte jag ihop den o provstarta! Den starta o gick på tomgång så jag lät den stå över natten(provkörde aldrig med den). Idag på morgonen så gick den 50 meter och dog sedan! Gick inte att få den o gå igen! Så när jag kom hem från praktiken så prova jag starta o de gick några sekunder innan den dog, och så va de oavsett om man gasa eller inte!
Gjorde rent stift(dom va lite blöta men dom tänder?), kolla igenom hela tändningen och kolla så de kom soppa fram till förgasaren, men den startar inte... Så jag fyllde på förgasaroljan då den va slut, och tog av luftfiltret o höll på o provstarta... Efter en stund kolla jag oljan igen o den var borta? Och sedan(1gång) så kom det ut bensin från ett hål ut i fuftfiltret? Har bara sett de en gång så vet inte om de kommit där hela tiden? Men felet bör sitta i förgasaren, men kunde inte se något fel på membranet! Men däremot e det en liten "nål" som går upp o ner o sitter ihop med "kolven" som också går upp o ner, den nålen var det glapp i? Kanske ska vara så? E dålig på dehär med förgasare... Väldigt tacksam för svar, mvh Philip
av rid54
Nålen du nämner ska "glappa", i glappet kommer bensinen in till insuget.

Du kan behöva kolla flottörventilen. Om det kommer ut bensin ur förgasaren kan den vara "flödad", dvs flottörventilen stänger inte och det blir alldeles för mycket bensin i flottörhuset (alldelesför fet blandning blir resultatet).

Bensinen kommer i pulser från pumpen, den pumpar "ett slag" per varv på kamaxeln. Flottörventilen släpper in bensinen i förgasaren och stänger när nivän är rätt, pumpen jobbar då mot en stängd ventil och det är precis som det ska, den ger mycket lågt tryck. Om flottörventilen inte stänger ordentligt blir bensinnivå för hög och det kan börja "rinna över " någonstans.

Prova att lossa bensinslagen till förgasaren (plugga slangen) och kör motorn på startmotorn med fullgas och se om den startar -släpp gasen! och sedan går tills förgasaren är tom. Testa startgas. Om det går att starta motorn är felet definitivt i bränsledelen, inte ett tändningsfel.

Att dämpoljan försvinner låter mysko, det bör du utreda närmare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är förmodligen en Stombergförgasare du har. I den sitter ett gummi membran som brukar spricka sönder med tiden. Om du skruvar bort dom 4 skruvarna i ytterkant på locket så sitter membranet under. Det är skruvat i trottlen med 4 skruvar också. När du sätter i det nya så måste du sätta det rätt. Det fimms en "klack" på gummit som passar i ett rektangulärt spår i trottlen, och likadant är det i ytterkant på membranet. En rektangulärt spår i kanten på förgasarhuset som en klack i ytterkant på membranet ska passa i. Membranet är nr. 9, skruvarna i locket är nr 4 och i trottlen nr. 7. Oljan du ska använda är ATF automatväxellådsolja.
http://www.misab.se/bilder/Stromspares.gif

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
1969 års Duett hade, liksom alla andra Volvo modeller B20 motorer 1969. Sedan kan det ju monterats i en B20 motor i en äldre Duett. Det skiljer ju inte så jättemycket i konsttruktionen.

Mvh
Lennart
av LarsBd
Det är ett rimligt antagande att årsmodell 69 av duett fick B20 men det är troligen fel. Duetten år ej godkänd för B20 då den motorn har ett vridmoment som marginellt överstiger vad Volvo har godkänt. Sannolikt är de få 69:or som tillverkades identiska med årsmodell 68 inklusive B18 motorn.
av Amarace
Som LarsBd säger så fanns aldrig Duett med B20, dom få Duetter som tillverkades i början på 1969 var alla av årsmodell 68 och hade B18.
Användarvisningsbild
av lennarte
Alltid lär man sig något på detta forum. Jag var helt övertygad om detta för jag servade en -69-a Duett några gånger i slutet på -70-talet. Kommer inte ihåg om jag kollade djupare om det var en B20 motor, men det var en B20 förgasare på den. B18 förgasare justerar man ju CO-halten med justering under förgasaren medan man på B20 justerar med specialverktyg. Men jag förmodar att ni har rätt (det brukar ni ha).
Det var ju samma då när PV-n slutade tillverkas, dom såldes som -66 års modell hösten -65 men tillverkades aldrig under -66

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Arne skrev:Lite kuriosa, 1961 -62 Duett hade B16 motor
Nu sätter jag mig på tvären igen... :-(O) Vi hade en Duett -62 som firmabil på bilverkstan jag jobbade på då. Det var en P210 - 62 års modell med hel framruta och allt. Däremot hade -61 års Duett fortfarande delad framruta (B16 motor) och hette 445. Eller är jag fel ute igen??? :roll:
Det kan vara det där med registreringtiden som spökar. Min PV jag hade var ju en -62 års modell. Den var dock tillverkad och såld hösten -61 och i dom gamla papperen stod det årsmodell -61/-62. Detta ändrades på -80-talet och då blev den en -61-a, fast den då med "dagen räknesätt" skulle heta MY62

Mvh
Lennart

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]