Har du provat med startgas systematiskt? Alltså: Om den startar på startgas men bara går dom sekunder då det finns gas kvar och stannar sedan, så har du något fel på bränsletillförseln.
Om du vet till 100 % att bränsletillförseln fungerar, det kanske luktar bensin, stiften blir blöta eller att det t.o.m syns i förgasaren om man tar bort luftslangen att det finns bensin, så har du något fel på tändningen.
Ett enkelt kontrollinstrument för tändningen är den här:
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/verkt ... 000017037/
Sedan finns det ju den klassiska metoden att ta ur ett tändstift (eller lika gärna ta ett "överblivet" som man har liggande) och lägga mot motorgodset för att se om det finns gnista. Dom här båda metoderna, tändprovaren och tändstiftet på motorblocket säger inget om kvaliteten på tändgnistan och om den kommer i rätt tid.
Jag utgår ifrån att du har brytarspetsar? Dom slits och med tiden blir det fel på tändpunkt eller ingen tändpunkt alls. Även tändspolen kan vara trasig. I vissa fall går det att mäta. Tändgnistan kan vara försvagad och det syns inte på några enkla prov. Hela tändsystemet är för övrigt utsatt för ett ständigt slitage och måste underhållas och uppgraderas med jämna mellanrum. Det håller inte i evighet.
Vattenprovet är en annan enkel testmetod för att se tändsystemets status. Man sprutar en vattendimma med en duschflaska på tänddelarna, helst när motorn går, och ser om det blir överslag mellan kablar och enheter.
Har du något bränslefilter? Ett sådant billigt litet engångs plastfilter kan vara värdefullt. Det skall alltid vara fyllt till minst 3/4. Är det inte det så har du en läcka eller dålig backventil i pumpen. Det får inte synas några luftbubblor i det. Då har du också en läcka någonstans på ledningen från tanken. Sedan har ju filtret sin egentliga funktion också, att filtrera och hålla kvar smuts och föroreningar.
Har du kontrollerat alla elektriska kablar, anslutningar och jordpunkter? Det kan ju vara någon glappkontakt på något ställe som saboterar hela motorns elsystem.