PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av here2cross
#1018843
Hej! Jag har en volvo PV epa-trator med en B20 -69 som en morgon inte ville tända. Första startförsöket tänder den 1 gång och går sedan bara runt.
Provat med startgas utan något resultat.
Alla tändstift är nybytta men blev snabbt sotiga.
Tackasam för alla tips :)

Mvh/Olle
av Rådlös
#1018847
Har du provat med startgas systematiskt? Alltså: Om den startar på startgas men bara går dom sekunder då det finns gas kvar och stannar sedan, så har du något fel på bränsletillförseln.
Om du vet till 100 % att bränsletillförseln fungerar, det kanske luktar bensin, stiften blir blöta eller att det t.o.m syns i förgasaren om man tar bort luftslangen att det finns bensin, så har du något fel på tändningen.
Ett enkelt kontrollinstrument för tändningen är den här: http://www.biltema.se/sv/bil---mc/verkt ... 000017037/
Sedan finns det ju den klassiska metoden att ta ur ett tändstift (eller lika gärna ta ett "överblivet" som man har liggande) och lägga mot motorgodset för att se om det finns gnista. Dom här båda metoderna, tändprovaren och tändstiftet på motorblocket säger inget om kvaliteten på tändgnistan och om den kommer i rätt tid.
Jag utgår ifrån att du har brytarspetsar? Dom slits och med tiden blir det fel på tändpunkt eller ingen tändpunkt alls. Även tändspolen kan vara trasig. I vissa fall går det att mäta. Tändgnistan kan vara försvagad och det syns inte på några enkla prov. Hela tändsystemet är för övrigt utsatt för ett ständigt slitage och måste underhållas och uppgraderas med jämna mellanrum. Det håller inte i evighet.

Vattenprovet är en annan enkel testmetod för att se tändsystemets status. Man sprutar en vattendimma med en duschflaska på tänddelarna, helst när motorn går, och ser om det blir överslag mellan kablar och enheter.

Har du något bränslefilter? Ett sådant billigt litet engångs plastfilter kan vara värdefullt. Det skall alltid vara fyllt till minst 3/4. Är det inte det så har du en läcka eller dålig backventil i pumpen. Det får inte synas några luftbubblor i det. Då har du också en läcka någonstans på ledningen från tanken. Sedan har ju filtret sin egentliga funktion också, att filtrera och hålla kvar smuts och föroreningar.

Har du kontrollerat alla elektriska kablar, anslutningar och jordpunkter? Det kan ju vara någon glappkontakt på något ställe som saboterar hela motorns elsystem.
av here2cross
#1019043
Kollade det du tipsade om och allt stämde, bytte tändkablar och sen så gick han igång. Dock när jag skulle starta henne i morse ville hon inte gå igång, tände men starta aldrig. Någon som vet vad det kan vara? :???:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1019094
Utan att ha läst igenom allt för noga som skrivits innan, när den går bra kvällen innan och inte startar på morronen är det till 99% tändningsproblem. Om du bytte kablarna, varför inte locket?? Skulle kolla på brytaravståndet först av allt. Och tändstiften. Av erfarenhet vet jag att motorerna i EPA-traktorer inte får den "omvårdnad" som behövs. Det är trots allt en 50 år gammal motor och en 100 år gammat teknik och det krävdes betydligt tätare service intervaller på den tiden än idag. Så om man "bara kör och kör" så blir det problem. Förmodligen är fördelaren ganska sliten också så det behövs kanske ett större brytaravstånd på den idag och tätare kontroller än när den var ny

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1019313
Bra tips av Lennart ovan har även jag en liten ide. Kan det vara förgasaren som står och flödar så den blir sur av bensinen som droppar in i cyllarna.
Hade själv en 140 som gjorde så det droppa även på utsidan ner på grenröret inte bra luktar det soppa om motorn typ som rådlös nämner.
Ett par brytare som är nya kanske inte skadar ser de helt uppbrända ut.
Ny rotor kanske inte skadar heller.
de andra grabbarna här är ju inne på tändnings problem har du tittat (noga) på kabeln som går till fördelaren tex eller vid tändspolen
så det inte är kortslutning till och från på något ställe.
Kanske bekymmret kan ligga i bilen kablar från tändnings låset och/eller startknappen om du har sådan.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]