PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Nobbe1
Hej!

Har köpt en A-traktor till sambons grabb och dörrlåset kärvar. Man bara vrida nyckeln 1/4 varv och sedan är det tvärstopp ?:-/ . Är det någon som har något tips eller om jag måste byta hela låscylindern? Är det någon som har tips på vart jag hittar en sprängskiss på hur låscylindern är monterad så jag kan demontera den eller kanske bara förklara så en "tok" :shock: som mig förstår :D
Bilagor
Endast dörrlåset.JPG
Dörrlås Volvo Duett
Endast dörrlåset.JPG (19.76 KiB) Visad 2718 gånger
Om du öppnar dörren och tittar där låset sitter är där ett hål in till låscylindern. Den sitter fast med en stjärnskruv (M4 tror jag) så det är "bara" att lossa skruven och dra ut cylindern. Om du kan vrida nyckeln ett 1/4 varv år vart håll är det ett lås från en 140 som sitter i. Lättare att få tag i, men det går inte att låsa. Börja en dag innan med rostlösning.... :roll: . När du fått ut låscylindern kan du sticka in en "lagom" skruvmejsel i stället för låset och prova om det fungerar i dörren. Det ska vara 1/2 varv för att låsa och låsa upp en PV eller Duett. 140 låsen funkar inte för att du kan bara ta ut nyckeln i mittläget och på PV/Duett tar du ut nyckeln i båda ytterlägena. Många avvände 140 låsen som "utsmyckning" förr istället för tomt hål

Mvh
Lennart
av Nobbe1
Tack Lennarte :D

Det är ett lås till Duett eftersom det har fungerat ibland och då är det precis som du skriver att det låser efter 1/2 varv och går att ta ut nyckel både i låst och olåst läge. Det är nu när det tar tvärstopp som det bara går att vrida 1/4 varv :cry:

Tack så mycket för den utförliga förklaringen :) Då ska jag försöka få lös låscylindern och klarlägga om det är låskistan i dörren som felar eller själva låscylindern.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]