PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Min volvo 142:a har sedan inköpet alltid haft en tendens att dra sig åt höger vid körning. Efter besiktningen nu så byttes styramrslagringen höger ut till en ny pga glapp men efter detta har det bara blivit värre! Bilen drar mycket åt höger och känns enormt tung att svänga vänster vid framförallt stora kurvor. Kan bussningsbytet ha påverkat inställningarna på något sätt?

Har dessutom glapp på en 10 grader kanske i ratten som två besiktningsmän vid olika tillfällen sagt skulle försvinna om glappet i bussningen åtgärdades men icke. Kan detta spela in i det hela? Vad kan göras?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om den är nybesiktigad så är den säkert glapp fri i styrlederna och spindelleder. Och hade bromsen legat på hade dom sagt något om det också. Dom sade inget om snedslitna däck? Kolla noga mönsterdjupet på däcken, från ytterkant till innerkant och dra sedan handen över slitbanan. Den ska kännas som en "barnrumpa", d.v.s det ska vara jämnt och slätt. Inget som "sticker upp" eller att ytan känns "ruggig". Om allt detta är godkänt, leta upp en glest trafikerad med målad mittlinjen. Kör först åt ett håll vänd sedan och kör tillbaka. Vänd igen och kör samma sträcka på fel sida av vägen (nu fattar du varför den ska vara glest traffikerad :lol: ). Drar den åt samma håll när du kör på höger eller vänster sida ska du skifta framhjulen och prova igen. Drar det fortfarande åt samma håll är det något fel på inställningen av framvagnen, drar det åt andra hållet när du skiftat hjulen är det däcket/däcken det är fel på.
Glappet i ratten kan säkert åtgärdas genom justering av styrsnäckan, bör göras av en som vet vad man ska göra. Det är lätt att förstöra den annars.

Mvh
Lennart
av rid54
lennarte skrev:Om den är nybesiktigad så är den säkert glapp fri i styrlederna och spindelleder. Och hade bromsen legat på hade dom sagt något om det också. Dom sade inget om snedslitna däck? Kolla noga mönsterdjupet på däcken, från ytterkant till innerkant och dra sedan handen över slitbanan. Den ska kännas som en "barnrumpa", d.v.s det ska vara jämnt och slätt. Inget som "sticker upp" eller att ytan känns "ruggig". Om allt detta är godkänt, leta upp en glest trafikerad med målad mittlinjen. Kör först åt ett håll vänd sedan och kör tillbaka. Vänd igen och kör samma sträcka på fel sida av vägen (nu fattar du varför den ska vara glest traffikerad :lol: ). Drar den åt samma håll när du kör på höger eller vänster sida ska du skifta framhjulen och prova igen. Drar det fortfarande åt samma håll är det något fel på inställningen av framvagnen, drar det åt andra hållet när du skiftat hjulen är det däcket/däcken det är fel på.
Glappet i ratten kan säkert åtgärdas genom justering av styrsnäckan, bör göras av en som vet vad man ska göra. Det är lätt att förstöra den annars.

Mvh
Lennart
Det där var en himla smidig metod att ringa in problemet! :-)-) Den ska jag lägga på minnet. Vägens profil spelar såklart en stor roll.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Arne skrev:Är framvagnen fri från glappande styrleder så gör en hjulinställning.
De ställen jag ringt till här i Närke trakten har nekat att göra framvagns inställning pga av att det verkar vara så jobbigt
att byta shimsen vid övre bärarmar. Det går aldriii mentaliteten finns kanske inte där Ts bor.
Det är ju ganska lätt tycker jag iaf. Ska anteckna Lennarts inlägg.

Nu kommer jag väl troligen att få fan från alla närkingar HE HE :) ska tilläga att jag är närking själv.
Användarvisningsbild
av lennarte
gubbstrutt skrev:De ställen jag ringt till här i Närke trakten har nekat att göra framvagns inställning pga av att det verkar vara så jobbigt
Det är jobbigt att "ställa in" framvagnsvinklarna på en Volvo 140 p.g.a att man kan ställa alla vinklarna. På en modern bil (dit räknar jag även 2/7/900 modellerna) kan man i vissa fall bara justera toi-in. Problemet med 140 är att skruvarna som håller fast övre bärarmen (och även justerbrickorna) kan vara mer eller mindre omöjliga att lossa idag (ordentligt fast rostade och dåliga skallar), men kolla hjul vinklarna borde man väl kunna få gjort. Lättast sättet att få loss skruvarna är att lossa övre kulbulten lossa muttrarna (kan också vara problem) vid övre bärarmsbussningarna och vika upp bärarmen, borra bort skallarna (ta vara på och markera vilken plats brickorna ska sitta på) och ta bort hela bärarmen. Sedan är det "lättare" att få bort skruvarna, UNC 1/2x2" (5mm om jag minns rätt). Med nya skruvar på plats, borde man kunna få justerat det. Om det står fel. Du kan kolla så inte en av framfjädrarna brustit också, den kan gå av nere i "smutsen" så Bilprovningen missar det. Ju lägre bilen blir (utmattade, brustna fjädrar) desto mer "fel" blir vinklarna. Det gäller för övrigt alla bilmodeller och framvagnstyper på marknaden. Kolla BMW-n i en annan tråd .....

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
jo ska tillägga att jag just hade bytt båda övre länkarmar (kopparpasta på gängor osv alla justerings punkter var upp smörjda) fram talade om det för gubben på gummi verkstaden.
Men gubben på sista verktaden sa att det är fast rostat ändå öht ??:-/ tröttna o bad honom dra till varmare trakter :evil: . Detta var 2010.
Jag brukade dra av övre bär arms bultarna med flit bytte då axeln som går genom bärarmen gängorna sitter i axeln. Samt blästra av bärarmarna (om de var bra) nya bussningar samtidigt och spindelleder vart som nya fast billigare. Bultarnas gängor sitter i sagda axel bytte man till helt nya bärarmar var det ofta MM gänga i axeln istället för tum samma i ändarna.
Någon brusten framfjäder har jag aldrig sett på 140 men jag har ju inte jobbat på bilverkstad så mycket som du Lennart.
Men det skulle jag helt klart kolla om jag var TS. Om fjäder är av lär det väl bli fel vinklar ja. Måste väl även gälla sänkta bilar.
Jo shimsen/ brickorna gällde det o hålla reda på har även sett sönderrostade sådana vid nåra tillfällen inte bra.
Nått jag tycker är jobbigt är ta bort de nedre bärarmarna om axeln som även går igenom hela framvagns balken är fastrostad
då gäller det att inte ge sig. Jo kolla hjulvinklarna kunde de kunnat gjort iaf men som sagt Ts bor kanske inte där jag bor.
Ja så var det iaf åter till TS.
Med vänlig hälsning Hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
För att fortsätta lite utanför tråden. När 140 var nya byttes det övre bärarm på garanti. Volvo betalade kalaset. Det var ganska många år det höll på (det rullade många 140 på -70 och -80-talet). Volvo gjorde en kraftigare bärarm efter några år och Volvo bytte dom på tidigare modeller på servicen. "Vi" som jobbade utanför Volvo kunde "i princip" bara hämta bärarmar. Det var samma med kopplingsarmen, den var också för klen och byttes på garanti. Likaså övre spindelleden var av en klenare modell på B18 modellerna, men där fick vi brotscha upp det koniska hålet i själva spindelen också. Kommer faktiskt inte ihåg om dom klenare bärarmana bara satt på dom modellerna (-67 - -68) eller dom "hängde med" ett tag efter (till -71 typ) Allt detta sköttes snyggt och prydligt av Volvo så "allmänheten" hörde nog aldrig talas om det.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Det med kopplingsarmen känner jag till har jag bytt några det är väl en bockad kant på de förstärkta om ja minns rätt.
Jag tror att den grövre spindelleden var från 70 årsmodell från fabrik.
Det här med förstärkta bärarmar visste jag inte är det den uppbockade kanten som ibland är bortrostad som är förstärkningen även där?.

Nu blev det riktigt ot här TS och andra får skylla på mig det gör ju alla andra :).
Jag vart nyfiken på detta med bärarmarna och så klart hur går det för TS?. Med vänlig hälsning Hasse.

Edit min sista 142a var till verkad o uttagen hösten 1969 (årgång 1970) den hade grövre spindelleder och styrleder.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
Nya spindeln o spindelled med större kulbult kom 69 (o därmed annan övre bärarm), även styrlederna blev grövre då.
Men jag har aldrig stött på en 67-68 där övre bärarmen o spindelleden varit bytt till nyare (förutom då allt varit bytt till nyare), så det kan ju inte ha varit så vanligt med detta utbyte på garanti? Jag själv har inte hört om nåt servicemeddelande om det och Volvo lagerförde den gamla spindelleden iaf in på 2000-talet.
Kan det vara mer regionalt hur det sköttes tro?

Edit, nu blir jag lite ifrågasättande, men Lennart, så sent som i Volvokatalogen 1986 så säljs den övre bärarmen med den äldre mindre kulbulten, så varför skulle ni ha behövt brotscha upp spindeln för nyare kulbulten? Och överhuvudtaget byta till nyare bärarmen med spindelled då Volvo lagerförde rätt utförande?
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]