PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av tjolle62
Då har problemen kommit ner till fördelaren i mitt "terapi" bygge av en B20 motor som blir uppskrämd till lite över sporten's spec som blir lagom
hittade en rätt så fin 085 alu fördelare på en skrot som jag faktiskt fick då locket saknades och vid hemkomst och isärtagning visade det sig att
den ena viktfjädern var helt avrostad och låg i smulor på botten och den andra satt i en ögla men i övrigt blev 085'an som ny efter rengöring och
smörjning med ny konding o brytare tillomed vaccumregulatorn blev som ny.
Finns det någon kvar i landet som kan testa en gammal fördelare och kan ha 2 st nya fjädrar så en hyffsad tändkurva erhålles ??
av tjolle62
Jag kontaktade Ronwill och dom kunde köra fördelaren och sätta en bra tändkurva,
försökte med 2 Bosch verkstäder men ingen kunde göra jobbet för den var för "gammal" ...
av tjolle62
Bra fråga ! båda är ju alu fördelare så förrutom tändkurvan och numret så är nog skillnaden mycket liten så man kanske skulle ta ett snack med
ett VW proffs för deras heliga sten är ju också 009 fördelaren.
Användarvisningsbild
av Kloge
Varför kan man undra? En fördelare avsedd för en original motor i en trimmad? Finns modernare lösningar ;)
Användarvisningsbild
av Hasse63
009-fördelaren är inte gjord i alu. utan gjutjärn, vet att den har bättre tändkurva än 085. Enda riktiga fördelen med 085-fördelaren är att de "aldrig" slits och blir glappa, de ger då alltid samma brytaravstånd om man nu vill använda det, men det går ju att stoppa i annat i dom om man nu vill hålla fast i dom.

Priset på 085 på tex. Tradera är helt galet.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]