Hugge44 skrev:Tack för svaren alla men Lennart, jag vet nog bäst vad jag har och jag är 100% saker att det är äkta EPA
Som
lennarte skriver - om du har en "äkta EPA" måste du ju besiktiga den varje år precis som en "vanlig" personbil, säkraste tecknet på att det är en äkta EPA du har och därmed ombyggd innan 1975.
Ett annat tekniskt kännetecken som inte nämnts är att hjulbasen max fick vara 225cm, och 99% av alla äkta EPA-traktorer som rullar idag är byggda på Duetter, karossbyten var inte ovanliga så möjligtvis har du en EPA byggd på duettram med amazonkaross..
När Trafiksäkerhetsverket i mitten av 1970-talet skulle avskaffa möjligheten att nyregistrera en EPA-traktor, och att de redan rullande skulle få finnas kvar i en treårsperiod men sedan skrotas bort, blev det protester som gjorde att verket tvingades tänka om. Därför kom reglerna om A-traktor istället, denna registreringsbesiktigas vid ombyggnaden och är sedan befriad från årlig kontrollbesiktning.
Dessa regler har sedan reviderats flera gånger, när jag byggde min på 80-talet skulle lämpligheten som dragfordon prövas vid registreringsbesikting vilket Bilproviningen tolkade som att en separat ram krävdes, vilket i stort sett bara lastbilar hade, så allt från Ford Transiter till stora Scanialastbilar var vanligast, jag vill minnas att efter en olycka utanför ett disco med en traktoreggad tung lastbil som på sladd mejade ned sju flickor kom frågorna om 16-åringar hade i tunga lastbilar att göra vilket gjorde att reglerna skrevs om och man slopade kravet på separat ram.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true
När ramkravet slopades och kravet med max en passagerare kunde ordnas med skiva över baksätet blev en Volvo 740 med okapad kaross vanligaste A-traktorn ett tag tills man kom på att de kom att framföras utan LGF-skylt i full hastiget då de var för lika en personbil och nu är kravet att karossen ska kortas tillbaka.