PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Hugge44
Hej, jag har en Volvo amazon äkta EPA, när jag bromsar så drar den åt vänster fullt rattutslag. Det har inte varit så förut, det blev så helt plötsligt. När jag sen vrider ratten till höger så känner jag att de släpper nånting vid vänster framdäck, kan det vara nå fel på broms oken?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Är de skivor lr trummor på den?

Känns allt som vanligt annars pedalen är lika o drar inte om du kör rakt fram utan broms?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver "äkta Epa". En Amazon kan inte vara en äkta Epa, den har ingen ram. Frågan är först, vad har du för bromsar? Trumbromsar är det ju på äldre Amazoner och det var inte alls ovanligt att bromsvätskan läcker ut i bromstrumman (dålig hjulcylinder). Det ser man att det är oljigt på insidan däcket om det har läckt ett tag. Annars kan det vara att brickorna som ska röra sig i överkanten rostat fast + dåligt justerade bromsar, slitage i sköldarna. Det kan även vara slitage, glapp i styrstag, spindelbultar som "hjälper till" om bromsarna inte är 100% Ok. Har du skivbromar är det säkert beläggen som är slut eller fastrostade

Mvh
Lennart
av Hugge44
Tack för svaren alla men Lennart, jag vet nog bäst vad jag har och jag är 100% saker att det är äkta EPA
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns många olika teorier om detta med vad som är en äkta EPA traktor. En förkortning och förenkling av en text om reglerna (Wikipedia),
Ett grundläggande krav enligt EPA-traktorkungörelsen (1940:440) var att EPA-traktorn skulle ha en bärande ram och inte någon självbärande kaross. Ett annat krav var att det inte fick finnas någon fjädring på bakhjulen, som alltså fick monteras stumt i ramen. En EPA-traktor har ingen begränsning i antal växlar, men däremot en maximal utväxling på 10:1 mellan motor och hjul. Dessa förbjöds för nyregistrering 1975
En Amazon har självbärande kaross och kan aldrig vara en äkta EPA-traktor. Den kan däremot vara registrerad som en A-traktor av tidigare typ. Reglerna ändrades igen på -90-talet, därför kallas dom som är byggda och registrerade under den "mellantiden" ofta felaktigt för äkta EPA. Men strunt i det, hoppas du får ordning på dina bromsar. Om du har en "äkta EPA" måste du ju besiktiga den varje år precis som en "vanlig" personbil.

Mvh
Lennart
av PTV
Konstigt.Växte upp i en tid när EPA traktor var väldigt populärt och de jag kände som for omkring i dessa olika ombyggda fordon var då inte byggda på några självbärande ramar.
av LarsBd
Inte speciellt konstigt då A-traktorn ofta kallades EPA för att det var ett inarbetat namn och att en del inte visste skillnaden, men som sagt har det inte byggts en enda äkta EPA sedan 1975.
Användarvisningsbild
av P210
Hugge44 skrev:Tack för svaren alla men Lennart, jag vet nog bäst vad jag har och jag är 100% saker att det är äkta EPA
Som lennarte skriver - om du har en "äkta EPA" måste du ju besiktiga den varje år precis som en "vanlig" personbil, säkraste tecknet på att det är en äkta EPA du har och därmed ombyggd innan 1975.
Ett annat tekniskt kännetecken som inte nämnts är att hjulbasen max fick vara 225cm, och 99% av alla äkta EPA-traktorer som rullar idag är byggda på Duetter, karossbyten var inte ovanliga så möjligtvis har du en EPA byggd på duettram med amazonkaross..

När Trafiksäkerhetsverket i mitten av 1970-talet skulle avskaffa möjligheten att nyregistrera en EPA-traktor, och att de redan rullande skulle få finnas kvar i en treårsperiod men sedan skrotas bort, blev det protester som gjorde att verket tvingades tänka om. Därför kom reglerna om A-traktor istället, denna registreringsbesiktigas vid ombyggnaden och är sedan befriad från årlig kontrollbesiktning.

Dessa regler har sedan reviderats flera gånger, när jag byggde min på 80-talet skulle lämpligheten som dragfordon prövas vid registreringsbesikting vilket Bilproviningen tolkade som att en separat ram krävdes, vilket i stort sett bara lastbilar hade, så allt från Ford Transiter till stora Scanialastbilar var vanligast, jag vill minnas att efter en olycka utanför ett disco med en traktoreggad tung lastbil som på sladd mejade ned sju flickor kom frågorna om 16-åringar hade i tunga lastbilar att göra vilket gjorde att reglerna skrevs om och man slopade kravet på separat ram.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true

När ramkravet slopades och kravet med max en passagerare kunde ordnas med skiva över baksätet blev en Volvo 740 med okapad kaross vanligaste A-traktorn ett tag tills man kom på att de kom att framföras utan LGF-skylt i full hastiget då de var för lika en personbil och nu är kravet att karossen ska kortas tillbaka.
Användarvisningsbild
av lennarte
P210 skrev:Därför kom reglerna om A-traktor istället, denna registreringsbesiktigas vid ombyggnaden och är sedan befriad från årlig kontrollbesiktning.
Reglerna om A-traktor kom redan 1961. Förmodligen för att kunna använda lastbilar istället för traktorer som dragfordon i vissa sammanhang utan att betala samma höga vägskatt. Du har rätt om det med att byta kaross på en Duettram, jag har sett en Duett med en PV kaross... ?:-/ ??:-/ :-O)

Mvh
Lennart

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]