PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Magnus707
Jag har sökt i flera forum för att förstå vilken skillnaden det är mellan en framvagn på en 140a och en 160?
Vissa komponenter verkar vara samma men samtidigt så kan man ibland se att 164 ska tåla mer.
Är det någon som vet skillnaderna och kan beskriva den så vore jag tacksam!
Användarvisningsbild
av P210
Förutom att 164E hade ventilerade skivor fram.dvs andra ok och skivor, i övrigt är det lika.
En del säger att framvagnen från 164:orna skulle ge en bättre styrradie, men det stämmer inte, skillnaden på framvagnarna är den övre länkarmens bussningar och "pinnen" som är det inre fästet för den övre länkarmen. Resten har vad jag vet samma artnr på allt som en senare 140:a ( hade andra bussningar för radialdäck!).
Många påstår att framvagnsbalken till 164 ska ha tjockare gods och därmed vara lite tyngre, lika många som dementerar det som ett löst rykte som "satt sig", inget som jag någonsin hittat fakta på, har aldrig haft två lösa samtidigt...
av Amarace
Är som P210 säger, men det är inte bara bussningarna och "pinnen" (det är gängat i pinnen och bussningarna sitter skruvad istället som på 140 där det är muttrar).
Men övre bärarmarna är också annoslunda tack vare det, inget likt där alltså. Men i övrigt är allt likadant.
av Magnus707
Kan bekräfta att övere bärarmen inte är den samma på 140 vs. 160. Det stämmer det som ni säger, övre inre inbussingen är ganska olika. En sak till som är olik är krängningshemmaren de har olika form.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.