PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av pv-johnson
Centrumet på mitt kamdrev har lossat från resten av drevet. Hur får jag loss muttern på kamaxeln? Kan man lossa fördelaren och försöka hålla emot med en stor mejsel?
Användarvisningsbild
av lennarte
Slå sönder fiberdrevet, så kan du hålla navet med en rörtång. Alternativt slå loss muttern med en hammare och huggmejsel. Låter drastiskt, men det är ju ändå kass. Original fanns det ett verktyg att hålla emot med, men det kanske inte funkar om det har släppt från navet. Det är väldigt många år sedan jag jobbade med B16 motorer, men det är ju snarlikt både B18 och B20. Fördelaren behöver du inte röra, möjligen kan man hålla kamaxeln med en större polygrip om man tar bort bensinpumpen. Jag tror inte att det funkar.

Mvh
Lennart
av pv-johnson
Jag fick loss muttern på kamaxeln tillslut. Var tvungen att köra flera spår i fiberdrevet med kapskiva och bryta loss resterna. Rörtången fick inte plats eftersom käftarna var för breda, men det gick bra med en polygrip, Drevcentrumet är rillat och tången fick bra grepp.
Nu kommer nästa problem och det är att få loss navcentrumet. Det finns ingenstans att fästa en avdragare. Funderar på att ta flexen och slipa ner vid kilspåret och bryta isär. Tror ni att det fungerar?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har inte för mig arr det brukade sitta så hårt. På vevaxeldrevet är det 2 gängade hål för skruvar till avdragare, men har inte för mig att det är det på kamdrevet. Migsvets och en hylsa att "nästa fast" och en glidhammare. Så har jag gjort i andra sammanhang. En nyslipad huggmejsel i stället för vinkelslip. Det ska lossna ganska lätt efter ett par slag. Det är "stabila" saker att "jobba med.

Mvh
Lennart
av pv-johnson
Min gamla MIG-svets orkade inte med navet. Det blev bara lösa svetsar på ytan. Så det blev att slipa ner navet på två sidor och fläka isär det med huggmejsel.
Vevaxeldrevet på B16 har inga gängade hål utan det blir en vanlig avdragare. Skall låna en på jobbet eftersom min var för stor.
Tack Lennart för dina tankar. Det är alltid bra att ha någon att bolla idéer med.
Användarvisningsbild
av Kloge
Kamdrevet ska monteras med Volvos avdragare de den "skruvas"fast med avdragaren.Knackar man in den riskerar man att tätningen på kamaxeln går sönder
av rid54
Om det liknar B18 så är kamaxeln fixerad i längsled av drevet på utsidan och en fläns (motsv) på insidan. Om man försöker knacka på drevet, så kommer kamaxeln att ta emot i "bakkant" och på B18 har jag för mig att det satt nån form av plugg som man riskerar att trycka ut. Så drevet måste "dras på" utan att kamaxeln får ta upp kraften.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Om det liknar B18 så är kamaxeln fixerad i längsled av drevet på utsidan och en fläns (motsv) på insidan. Om man försöker knacka på drevet, så kommer kamaxeln att ta emot i "bakkant" och på B18 har jag för mig att det satt nån form av plugg som man riskerar att trycka ut.
Joo, det stämmer. Jag har dock inte för mig att det ska ha sådan passform utan "vi" knackade på fiberdrevet. Det är några år sedan så det är lite svårt att komma ihåg detaljer riktigt. På Opel (vanligare än Volvo att byta kamdrev på) där sitter ingen mutter som låser fast kamdrevet utan det fick man allt banka på ordentligt när man skulle få på det. Där skruvade "vi" bort bensinpumpen och hade ett "specialverktyg" (tillverkat av en del av torsionsfjädringen bak från en VW1200) som vi höll emot med när vi bankade dit det. På min egen Opel Rekord -59 använde jag en kofot (större modell) när jag och en kompis bytte utanför en Bilskrot i Uddevalla på semestern. Vi hade lyckats få tag i ett begagnat fiberdrev där och fick låna lite verktyg. Det var lättare förr....

Mvh
Lennart

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]