PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Jag måste byta en läckande frostplugg på min B20-motor. Om jag inte har fel så sätter man väl i den nya och bankar till ordentligt mitt på den så att den utvidgar sig och förhoppningsvis tätar.

Råd, tips....

Tack

Ove
av Rådlös
För att inte riskera att drämma hammaren i gjutgodset, så tar man en fast hylsa som man håller på plats. Sedan kan man slå på den. Tag gärna en sexkanthylsa som har lite mer gods.
av lokove
Tack för tipset. Hur mycket vågar man "banka" på?
av rid54
Kolla gärna först om det är så, att pluggen har nån liten konicitet i själva kragen. Då är det nog bäst att "banka in den" med ett plant redskap som bär mot själva kragen (inte mot själva "botten" av frostpluggen). Eller om du hittar nån hylsa som verkligen fyller ut håligheten, så det inte riskerar bli nån deformation.
av lokove
Tack för dina tips!

//Ove
Användarvisningsbild
av lennarte
Absolut rent, och gärna Pematex (Form-A-Gasket No. 3) eller liknande på kanten i blocket. Ej silikon eller liknande.

Mvh
Lennart
av LarsBd
Angående benämningen frostplugg så har den inget med frostskydd att göra.
Brickan som ska slås in är lite kupad och skall vara plan efter montaget, lämpligast är att ta en planad axel med samma diameter som hålet brickan ska monteras i. Slår man in dornet till stopp är brickan plan efteråt.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]