PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Ny här på forumet men inte ny när det gäller Volvo.
Vet inte om denna post hamnade i rätt kategori, men moderator får isf gärna flytta tråden.

Kort bakgrund:
Håller på att bygga om en 2dr Cheva -55.
Denna kommer att få drivlinan utbytt till 454, förstärkt bakaxel etc etc..
Ja allt efter konstens alla regler och besiktigas som "ombyggt fordon" alt. "Amatörbyggt" i slutänden.

Jag har dock gått och funderade länge på vad jag skulle göra med min befintliga drivlina, som är en Cheva 262 (~110 frustande hästar) med TH350 växellåda. Kändes inte roligt att bara lyfta ur den och ställa på en pall.
Samtidigt vill jag inte sälja den då de inte är värd särskilt mycket, de börjar även bli svår att få tag på då de är väldigt driftsäkra små åttor, + jag kanske behöver den igen i framtiden om jag t.ex skulle importera ännu en Cheva/Kaross som behöver registreringsbesiktigas.

Kom dock på att jag skulle genomleva "ungdomens drömmar" att för skoj skull bygga en 142 med en "ärlig" V8, dvs ingen 350 med omknackat motornummer. Sagt och gjort så har jag nu köpt en -70 142'a i originalskick förutom att den blivit omlackerad mörkblå. Tanken är att göra så att allt ser så original ut som möjligt, men med just v8.

Håller nu på att sammanställa en lista på vad som behöver göras, så tänkte jag skulle höra med er om tips och råd vad som behöver göras för att komma igenom en smärtfri registreringsbesiktning hos SBP.

1. Ventilerade bromsar fram.
Tänkte köra med 240 bromsok och skivor, modifiera hålbild och anläggningsyta på oken så att dom passar mot original 140 spindel och centrerar den ventilerade skivan.

2. Bakaxel
Ja det är väl 1031'an som gäller? Eller vågar man göra en fuling och chansa hos SBP?
Jag betvivlar att original bakaxel inte klarar av normal körning med slö v8'a.

3. Styvare fjädrar fram för att kompensera ökad vikt.
Tänkte jag skulle testa tricket med förstärkta SA*B bakfjädrar fram.
Då tanken är att även få ned bilen närmare marken så kan det vara ett bra startalternativ för att kompensera den ökade vikten och sedan korta dem till önskad nivå när bilen åter står på marken.

För övrigt tillkommer tillverkning av fästen för motor och låda, modifiering av tunnel, kanske även torpedvägg, elsystem, avgassystem etc. Men är det någonting mer jag behöver ha i åtanke för att klara av en registreringsbesiktning?

Tacksam för er input!

Med vänliga hälsningar,
Lidström
ingesjo skrev:Kolla Savar turbo forumet ,, det är en del där som gjort det du vill göra
Tackar för tipset,

Har påbörjat bygget lite smått med att införskaffa diverse delar samt riva fronten.
Åkte i vanlig ordning på lite rostarbete, som jag inte hade nog när jag bytte hela golvet på chevan. :roll:

Kör på med min B20 medans jag samlar på mig grejer och planerar byggnationen, uppdaterade till weber 32/36 då min SU-förgasare var sopslut i spjällaxeln vilket resulterade nederlag (CO) hos SBP.

Lyfter motorn ur chevan nu på semestern och ritar upp motorfästen.

Mvh, Lidström
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.