PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duett64ägare
Hej!
Upptäckte häromdan att det blåser ur oljelocket på min B20 när man öppnar det... Har fått höra olika om att det ska vara så eller att något är fel... Jag har tagit loss slangarna från sidan av motorn till luftburken, och från oljelocket till insuget! Då känner jag att de blåser från sidan av motorn där slangen ska sitta, antar att det ska blåsa där?
Sen blåser det ju från oljelocket ändå, de blåser inte extremt mycket men tillräckligt för att de ska kännas tydligt! Undrar ifall det är så de ska vara eller inte? Har fått höra att kolvringar osv kan vara kass när det är så? Samtidigt som ja hört att det är så de ska vara så :|

Väldigt tacksam för hjälp, vill kunna köra utan att fundera över detta... Tack på förhand! /Philip
av Arne
Lit grann ska det blåsa, är det mycket så kan det vara pga. dåliga ventilstyrningar, dåliga kolvringar och otäta ventiler. Är det så det ryker och bolmar ur oljepåfyllningen så är det inte bra. Har du hög oljeförbrukning också?
av Duett64ägare
Ja jag har fått höra en del om att hela motorn kan va sliten, men har funderat på om de blåser för att motorn är kall? Sist jag kände så hade jag kört några mil med den, nu har jag bara kännt på den när den är nystartad? Kanske bör känna efter när motorn är varm också?
Oöjeförbrukningen är inte onaturligt hög tror jag! Den läcker lite från filtreringen där bak och jag har kört väldigt länge sedan jag fyllde på senast, men lite drar den ju... Men jag vet dom som drar värre, än så länge!

Men kan det blåsa mer när den är kall? :wink:
av rid54
"Blåser" måste kanske definieras... Det är normalt att man känner att motorn "andas" genom påfyllningslocket. Detta har att göra med att volymen i vevhuset varierar genom kolvarnas rörelse och det "ventilerar" lite genom varje öppning man har i vevhuset. Det man måste se upp med är ett tydligt övertryck, för då har man ett problem med genomblåsning (otäta kolvringar, vilket är det enda som kan ge övertryck i vevhuset). Öppningar i vevhuset är påfyllningen, oljestickan och "flamfällan" på sidan av motorn. Om man har en tät vevhusventilation (pga att det är igensatt någonstans) kan man få lite övertrycksartade fenomen.

B20 har väl oftast en nippel i insugningsröret med en slang till flamfällan (?) och en slang mellan påfyllningslocket och luftrenaren (eller tvärtom? Var ett tag sedan...). Nippeln blir ofta igensatt och förstör vevhusventilationen, men den kan lätt rengöras. Dra inga slutsatser förrän du har fått systemet i full funktion eller gjort ett prov med att täta flamfällan och se om det blåser på riktigt genom påfyllningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:B20 har väl oftast en nippel i insugningsröret med en slang till flamfällan (?) och en slang mellan påfyllningslocket och luftrenaren (eller tvärtom? Var ett tag sedan...). Nippeln blir ofta igensatt och förstör vevhusventilationen, men den kan lätt rengöras. Dra inga slutsatser förrän du har fått systemet i full funktion eller gjort ett prov med att täta flamfällan och se om det blåser på riktigt genom påfyllningen.
Jo så är det. Nippel i insuget var ofta tät "på den riden" jag jobbade med dessa fantasta bilar. Det ska inte "blåsa ut" om man öppnar på locket. Förmodligen är det tätt i flam/oljefällan då tätnar det i nippel också eftersom ingenting passerar igenom. Vid "normalt läge" ska det suga in luft från luftfiltret, genom locket och in i motorn igen genom Nippeln i insuget via fällan. Alltså in i motorn genom ventilkåpan och ut från motorn genom fällan och in i motorn igen för att förbrännas genom nipplen

Mvh
Lennart
av Duett64ägare
ja nippeln du talar om har jag kollat och den vart inte igensatt. Men som jag sa så kanske de blir annat när motorn är varm? För då brukar väl ventilerna bli tätare än när motorn är kall? Tror jag hört det någonstans, kanske inte stämmer?
av rid54
Ventilerna har inte med detta att göra. Tryck i vevhuset kan endast komma via läckage i cylindrarna (dvs kolvar/kolvringar). Ventilerna ventilerar ut i respektive grenrör (avgas/insug) om de läcker. Att läckaget varierar med tempen kan jag inte verifiera. Kolvarna utvidgas mer än cylindrarna (eftersom de är lättmetall och cylindrarna gjutjärn) och är "tajtare" när de är varma, men själva tätandet sköts av kolvringarna, som även de är av järn/stål.
av Amarace
lennarte skrev:
rid54 skrev:B20 har väl oftast en nippel i insugningsröret med en slang till flamfällan (?) och en slang mellan påfyllningslocket och luftrenaren (eller tvärtom? Var ett tag sedan...). Nippeln blir ofta igensatt och förstör vevhusventilationen, men den kan lätt rengöras. Dra inga slutsatser förrän du har fått systemet i full funktion eller gjort ett prov med att täta flamfällan och se om det blåser på riktigt genom påfyllningen.
Jo så är det. Nippel i insuget var ofta tät "på den riden" jag jobbade med dessa fantasta bilar. Det ska inte "blåsa ut" om man öppnar på locket. Förmodligen är det tätt i flam/oljefällan då tätnar det i nippel också eftersom ingenting passerar igenom. Vid "normalt läge" ska det suga in luft från luftfiltret, genom locket och in i motorn igen genom Nippeln i insuget via fällan. Alltså in i motorn genom ventilkåpan och ut från motorn genom fällan och in i motorn igen för att förbrännas genom nipplen

Mvh
Lennart
Bara B18 som har så, B20 suger in luft genom luftburken (ren luft), in genom flamfällan på sidan och ut genom oljelocket o nippeln på insuget. B18 med positiv vevhusvent har tvärtom fast då till nippel från flamfällan och från luftburk till oljelock, och med negativ likaså (men då blås det rätt ut via rör på sidan).
av Amarace
Och du har slangen från locket anslutet till nippeln i insuget när det "blåser" från flamfällan på sidan?

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]