PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag funderar på att köpa en 544 Sport med B16b motor. Jag har Duett och Amazon idag, Amazonen går som bruksbil. Båda med B18.
Skiljer sig en B16 mycket från en B18. Dessa bilar har jag aldrig haft problem med under de år jag ägt dom. Jag har läst att det är meckigt att justera SU förgasare och funderar på att sätta Weber i stället, vad tror ni?

Sedan undrar jag om någon vet om en B16b i en PV Sport från 1960 alltid var 4växlad? Fanns det överväxel?

Mvh
Fredrik
av rid54
Alla förgasare som går att justera, är krävande om det ska bli bra, såvitt jag vet. SU tycker jag personligen är trevliga att jobba med. Felkällor som stör funktionen finns ju också hos alla förgasartyper. En sprillans Weber kanske är bättre än ett par åldriga SU, men om de är i OK skick och flottörventilerna är täta bör de gå att få till bra.
B16 har 3 ramlager. B18 och B20 har 5 ramlager. Mest är bäst! (I det här fallet) Dessutom är ju B18 och B20 större motorer så om du jagar effekt är ju B16 i ett "underläge" redan från början. Oavsett om det råkar vara en "sportmotor".

Ett hjälpmedel som kan vara en bra grundhjälp är det här: http://m.verktygsboden.se/specialverkty ... Asl88P8HAQ
Det är ett tändstift där isolatorkroppen är av glas. Då ser man färgen på förbränningsflamman och jämför med ett färgschema som medföljer. Har man då två förgasare så har man ju en rimlig chans att ställa in dom lika.
På YouTube finns flera filmer med Colortune. Nöjer man sig inte med så "simpla medel som ett periskop och ett glaständstift" så återstår en avgastestare till XXXX kr.

En Weberförgasare har betydligt fler rörliga delar och olika munstycken. Mer möjlighet att något skall vara i "olag" eller mera slitet än övriga ingående delar. Man kan ju fråga sig varför bilfabrikanterna valde SU och Zenit-Stromberg i sina produkter?
Nej nej,,,, förstör inte den :-)
PV med B16b sport motor = underbar bil :-)
Skämt å sido, men den är verkligen värd att behålla i originalskick
Vet inte men jag tror att det inte finns så många kvar om den nu är i helt orginal utförande.
Verkligheten då... joe B16 motorn är ingen motor man skall plåga.
Håll koll på oljetryck och byt oljan ofta så klarar sig din motor länge med bara 3 ramlager.
Jag kör med en Triumph Spitfire motor som är ganska lik B16 motorn, och jag har modellen med de smala ramlagerna.
I denna har jag ca. 90 hkr, den motorn är byggd för att varvas ,, men det sliter bra på grejerna.
I den bilen sitter det dubbla Weber 40 och resten är byggt för det....
Jag brukar normalt förespråka en Weber DCD i stället för att köra med dubbla SU,, men det gör jag inte i ditt fall
Tror du får svårt att hitta ett insug till det oxå.
Så se till att få dina förgasare renoverade och inställda av någon som kan det så behåller du ett högre värde på bilen.
Alternativt byt motorn och växellåda till B20 och kör med den kombon om du inte vill slita på B16 motorn..
Men för guds skull behåll B16 paketet för att kunna byta tillbaka och typa inte om bilen heller.
MVH
Ingesjo
PS
Om du inte vill ha den så sälj bilen till mig :-)
DS
Den enda stora tekniska skillnaden är antalet ramlager i övrigt är de ganska lika i konstruktionen. Har du inte tänkt trimma eller åka rally håller en B16 nästan lika bra som en B18. Vad gäller förgasare så är de alla skräp om de inte får det underhåll de behöver, SU ska ha glappfria spjällaxlar och nya nålar minst var 10000:e mil gärna oftare. Att bestycka en Weber för en B16B borde vara minst lika besvärligt som att justera ett par friska SU som dessutom är mycket snyggare under huven på en i övrigt originalbil. PV fanns aldrig med överväxel då kardantunneln inte har plats för den och förmodligen var det inte speciellt sportigt med en 3 växlad låda så enda alternativet var troligen 4 växlad.
Tack för alla svar! Jag har inte köpt en Sport än men funderar och pengarna ligger och bränner... Jag är inte ute efter att trimma eller köra hårt. På sin höjd ett gammelbilsrally på sommaren. Annars bara njuta av atmosfären i de här bilarna!
Duettegr skrev:Tack för alla svar! Jag har inte köpt en Sport än men funderar och pengarna ligger och bränner... Jag är inte ute efter att trimma eller köra hårt. På sin höjd ett gammelbilsrally på sommaren. Annars bara njuta av atmosfären i de här bilarna!
Har du en på G?
Om du har det och du inte köper,, skicka då PM till mig för jag är intresserad av en Tidig PV sport
MVH
Ingesjo

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]