PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvo244dl
Hej har en 144 70a som det sitter en original b20a motor i som jag tänkte göra iordning då ventilerna läcker komp.

Hade tänkt följande: en b20a topp från en 72 motor med 44/37 ventiler, lätt slipade kanaler/förbräningsrum och planad 2mm (?) Med tunnare toppackning.

Dubbla SU hs6 med KD nålar och aluinsug med runda pappfiltrena.

Sen kamaxel har jag fastnat vid hade tänkt mig en D kam men har kollat på andra så som kg, Enem, timo osv och blir inte klok på detta är de någon som har erfarenhet av eftermarkanadskammar? Jag titta på timo 717 och priset är desamma som en ny volvo kam. Men jag hittar inga uppgifter på lyft,durrationer osv på timo

Vad tycker ni om detta b20 receptet för övrigt kommer de funka bra med 37 avgas ventiler eller är de bättre med 35 till SU? Och hur mycket bör man plana toppen? Jag ska ju runda av förbräningsrum men samtidigt.

Hjälp uppskattas
Mvh
av ingesjo
Hej
Det har hänt en hel del sedan K och D kammen togs fram :-)
Ställ frågan i allmän motorteknik på Savars turbo forum,, eller läs där,, det finns rätt många trådar om just "Bäst" kamaxel för den och den motorkombon...
Man är otroligt duktig på Volvo B20 trim där...
MVH
Ingesjo
Om "alla" säger att det är så, då måste det ju finnas en hel del bärighet i det, eller? :wink:
Annat hade det varit om bara en eller kanske två debattörer av hundra hade uttalat sig om saken. :roll:
av LarsBd
Bara för att alla säger så måste det inte vara rätt, förr sa alla att jorden var platt. I det här fallet kan det vara rätt men det beror på vad du vill uppnå, i vissa speciella fall finns ingen bättre kam än just d-kammen men jag vet inte hur det speciella fallet ser ut.
av ingesjo
Nästa 100% säker på att det finns en nyare variant av typ D kam som nästan ger samma lågvarvs vrid som K kammen och då i kombo med D kammens högre effektkurva ,,
Den kammen tror jag typ Timo eller motsvarande tagit fram..
Obs vissa andra har varnat för KGs kammar då dessa slets ner fort,, vet dock inte om det fortfarande gäller .
Troligt att man åtgärdat dessa kvalitetsproblem numera, för det är säkert inte kul att få en massa reklamationer i ett.
Obs 2 ,, köp alltid rekommenderade lyftare och start smörja (special fett) från samma ställe som kammen annars får du problem med reklamation om det behövs.
MVH
Ingesjo
Ja de vore ju perfekt med en kam som har de egenskaperna. Kanske ska satsa på en timo 717 verkar som om de bara är och beställa en för 1300 står inget om inbytes kam. Får se om dom har lyftare och pasta.
av ingesjo
Haha Volvo 144
Misstänker det är du som frågar på Savars och får nästan samma svar där av en annan kille :D
Bra hemsida ,, och många som testar olika kombinationer samt dom berättar om resultaten oxå..
Även en Gammal gubbe som mig läser där med glädje, för nere i södra sverige är det bara Nitendo-trimmare kvar verkar det som.
Joe sen finns ju Erland Cox oxå + några andra ,,, men som sagt det är det gamla gardet..
Ännu bättre drag i din motor vore att försöka hitta en E-topp som du pluggar spridarhålen på
Borde ge ytterliggare ett par hästar till eller försök hitta en steg 2 topp på blocket... steg 3 och däröver kräver m.e.m. dubbla Weber 45 + annan kam.
MVH
Ingesjo
Ja jag fråga där också haha, ja precis och i min låga åldersgrupp är de väldigt få som håller på med dessa gamla klenoder.

En E-topp vore väl de bästa men får nöja mig med en planad, lätt portad A topp med 44/37.

Ska ju bara ha lite mer ork i b20n är ju kul om de händer nått när man gasar och tror att de blir en fin motor med SU och Timo kam

Mvh

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]