PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#974699
som tråden lyder, helljus och signalhorn är ur funktion. första turen efter vinterförvaring, allt fungerar som det ska, sen helt utan vidare funkar inte helljuset när jag trampar igång det, och inte signalhornet heller. Vad kan vara roten i det onda? Har bytt alla säkringarna förutom den lilla högst upp, men den kanske går till något helt annat? I vilket fall så är säkringarna bytta, men felet kvarstår, efter att säkringarna byttes fungerade tutan, provade helljuset men den funkade inte, och då dog även tutan igen, bytte säkringarna en gång till trots att dom såg hela ut, men ingen av dom ville fungera nå mer. Kan det vara dålig jord någonstans som spökar?
Tacksam för svar, tänkte besiktiga denna vecka så det vore skönt om dom felen var lösta! :)
#974715
Tutan jordar i ratten när du trycker på signalringen. Prova med en sladd att jorda direkt varsomhelst mot den kabeln som går upp i rattstången. Fungerar det då så är det något jordfel eller kabelfel i rattstången eller signalringen.
Den översta säkringen, nr 1, går till ljusblinkrelät. Kan du blinka med rattspaken så fungerar helljuset. Och då har du förmodligen ett fel någon annan stans, golvkontakten t.ex?

Läs det här och fundera på om det är något för dig: http://volvoamazonpictures.se/guides/In ... ontakt.pdf

Man kan inte säga direkt vad som är fel i detta fallet. Bara ställa ett antal hypoteser och det blir inte lättare för dig. Men kolla detta som jag har föreslagit här och se hur långt du kommer med det.
#974737
Problemet med helljuset är säkert golvknappen, det är nog den absolut sämsta placering av en omkopplare och har du H4 lampor så tål omkopplaren dåligt den ökande belastningen. Man kan montera relä till både hel och halvljus så löser man belastningsproblematiken, men den dåliga placeringen blir ju kvar. Det är ju inte lika illa på en sommarbil som det var när dessa pärlor rullade året runt i alla väder. Det som "rådlös" länkar till är en väldigt bra och smidig lösning, jag har byggt om många PV och Amazoner under åren både på jobbet (jobbade på verkstad mellan -66 och -85) och mina egna och vänners bilar. Även har jag "reläat" jordkabeln som går genom rattstången så man "bara" jordar reläet i signalringen och reläet jordar signalhornen direkt i karossen i motorrummet. "rådlös" har säkert en "länk" på det också

Mvh
Lennart
#974751
Ja, tutan syns faktiskt på Amazonschemat i länken. Tutan heter nr 3 och syns högst upp på bilden. Det vill säga, det är bara det vänstra hornet som syns på bilden. Det högra är ju kopplat på samma vis. Det matas i alla fall från säkring 3 och går genom en skarvplint, nr 6 som är utritad nära hornet. Sådana plintar kan vara en felkälla om det är oxider och gamla kabelkontakter som har suttit i väder och vind, vatten och grussprut.
Den andra kabeln är den som går till ratten och jordas där när man trycker på signalringen. Kontakten heter nr 27. Man ser halva delen men funktionen framgår. Det jordas i strecket neråt till det som ser ut som en kratta. Det betyder jord. Det är alltså den jorden som du skall simulera och testa. Håll en sladdbit där den jordkabeln är ansluten på hornet. Håll andra ändan på sladdbiten varsomhelst på schassiet eller karossplåten, motorn etc. etc. Tutar det då så är tutan hel men kabeln eller kontakten i signalringen är trasig på något sätt. Det kan vara alltifrån kabelbrott till oxider på kontaktytorna.
Även om två enheter är ritade intill varandra på ett kopplingsschema, så är det inte alltid en självklarhet att dom är monterade bredvid varandra. Det kan vara lite avstånd ibland. Men vanligtvis följer man ju en kabel som man känner till för att komma till nästa enhet. I nio fall av tio har kabeln samma färg hela vägen. Men det kan byta färg. Speciellt om det passerar en kopplingsplint eller liknande. Och på 50 år gamla bilar kan kablar vara utbytta, så kolla noga först hur det ligger till.

Man kan säga något om säkringspaneler också. Dom är alltid ritade så att matningen från batteriet ligger alltid på den vänstra sidan. Utgången, den avsäkrade sidan, är alltid på den högra sidan i säkringshållaren. Detta gäller så länge vi pratar om Volvo. Det kanske är så på andra fabrikat också?
#974803
Ett tillägg, den översta säkringen (lilla) är inte alls till helljusblinkrelät, det är en systemsäkring kan man säga där dom tunga förbrukarna går igenom när tändläget är på.

Angående signalen, jorda stiftet som kommer upp ur rattstången, fungerar det då har signalringen dålig jord, fungerar det inte får du jorda vid signalhornen, fungerar det då är det kabeln genom styrstången, men först skulle jag faktiskt möta så du har spänning framme vid signalhornen.
#974817
Amarace: "Ett tillägg, den översta säkringen (lilla) är inte alls till helljusblinkrelät, det är en systemsäkring kan man säga där dom tunga förbrukarna går igenom när tändläget är på."

Det är fullt möjligt att det finns årgångsvariationer, men på schemat i länken till ombyggnad från golvkontakt till rattspak framgår det att relä 8 får sin dragspänning från säkring 1.
#974955
Schemat får se ut hur det vill, i verkligheten är översta säkringen den lilla 25A, man måste veta hur det ser ut praktiskt också, inte bara teoretiskt, annars blir hänvisningar som överst, nederst o.s.v väldigt fel. Ditt schema har ju alltså säkringsdosan upp och ner jämfört med verkligheten.
#975182
För att återgå till "tutan". Det ska alltså ligga spänning alltid på signalhornen (om det går över tändlåset kommer jag inte ihåg). Alltså även på kabeln som går upp till ratten. Det ska alltså vara full spänning på båda kontakterna på signalhornen, är det inte det är alltså hornen det är fel på. Är det full spänning där och det inte fungerar kan man sätta ett relä på den kabeln som går till ratten för att "avlasta" signalringen. Har inget schema på detta, men kan fixa en skiss vid intresse. Det kan också hjälpa med rengöring av kontakten i ratten, men problemet brukar komma tillbaka

Mvh
Lennart
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.