PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Baklastare70
#972103
Har möjligheten att köpa en Volvo PV från 1964 för ca 25 000 kronor. Den är besiktigad, men den är något sliten i lacken givetvis. Något att satsa på? Tänkte försöka fräscha upp den lite i lack, inredning, laga lite rost och renovera motorn lite smått. Räknar med att den för stånk garaget för det mesta. Det mesta av kvalitetstiden med den blir när jag mekar med den. Körning kanske kommer bestå jtav 10% utav tiden.

Någon som har erfarenhet? Har endast kört 142 förut men jag antar att den är nästan likvärdig? Förutom att 142:an är något modernare då. Är PV en rolig hobbybil? Bilen har gått strax över 50 000 mil!

Kommer alltså inte ha den som bruksbil.
av Rådlös
#972125
Du låter så oengagerad, "renovera motorn lite smått". Det är självklar att du skall helrenovera motorn! I synnerhet som den har gått 50 000 mil. Och all rost skall åtgärdas. Det finns forum på internet där händiga personer visar hur dom nästan skapar nya bilar av "skogsvrak", t-ex Volvo Amazonforum. Volvo 140 är modernare än PV. Det är en hel del som skiljer så om du känner dig osäker på hur bilen uppbyggd, skaffa dig verkstadshandböcker och all annan dokumentation. Framförallt är det elteknik och liknande kringutrustning till motorn, så lär dig bilelektronik innan du börjar riva i detta. Det finns alldeles för många "punkterade projekt" där någon "glad amatör" har kopplat el efter egna (inga alls) tankegångar som naturligtvis inte har fungerat i slutändan.
Det behöver inte bli en utställningsbil om man inte vill, men en PV är så speciell att den kräver ordentlig omvårdnad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#972173
Det finns idag många som (idag) anser att en orörd bil i originaskick kan vara väl så värdefull som en omlackerad och rostlagad bil. Bil i utställnings/nybilsskick är ju en annan sak, men det är det väl inte aktuellt här. Det är ju också lite synd att göra så för då vågar man ju inte köra med den. Nää, behåll den som den är och gör "lite småfix" på den och håll den rullande. En bil mår bra av att rulla. Och vad beträffa motorn, så går den säker 10000 mil till om den får lite omsorg, olja, filter och tändstift. Även oljebyte i växellåda, bakaxel och kanske framför allt, byta bromsvätska. Det brukar vara en bortglömd sak på gamla bilar. Vad du däremot ska "satsa på är förgasaren och strömfördelaren. Det ska sitta en Zenith fallförgasare, den var inget hållbart (bussningar gasspjäll) så många har ersatt den med den nyare Stromberg horisontalförgasaren som sitter på Amazon och 140 från -67 Skaffa böcker och läs på om detta, det finns fortfarande att köpa så man kan renovera detta. Det gör underverk på motorgång och bränsleförbrukning. Kolla med PV-klubben.
Gammal bromsvätska gör så att bromsarna rostar inifrån (hjul/huvudcylinder) och orsaka framtida problem (läckage). Ett problem som kommer med att byta bromsvätka är att "lufta ut" den gamla oljan. Min erfarenhet säger att det kan bli stora problem när man börjar "röra i" gamla bromsar. Men det är nog en framtida nödvändighet, som borde ligga högre än motorrenovering på "prio-listaan"

Mvh
Lennart

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]