PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duett64ägare
Hej! Idag var jag på AD bildelar för att inköpa en ny fläktrem till min B20 med växelströmsgenerator(om de spelar någon roll). Dom sa att den skulle passa B18/B20 på amazon, duett, PV och 140. Men när jag skulle sätta på den var det extremt hårt och gick nästan inte. Det resultera i att den snurra sig på ett ställe och dom andra låg rätt. När jag skulle fixa det genom att räta ut den small den av(spännaren var på det "lösaste"... Så nu undrar jag, är det rätt rem, med tanke på att den var så svår att få på? Eller ska det vara så?

Tips på hur man får på en ny när jag köpt den, på ett smidigt sätt?

Mvh Philip
Användarvisningsbild
av lennarte
Du måste ha en längre rem. Har du satt i en växelströmsgenerator på en B18 motor så stämmer det ju inte med katalogerna. När du hittar en rem som passar, lägg kvittot i handskfacker i instruktionsboken.

Mvh
Lennart
av Amarace
Lennarte, han har ju en B20 ;)

Remmen ska vara 888mm lång på B20 med original generator, hur lång var remmen du köpte?

När du sätter dit den lägger du på den på vevaxelremskivan och generatorn, och låter den ligga på insidan av vattenpumpsremskivan, sen lägger du på den på vattenpumpsremskivan så mycket det går och vrider på fläkten tills den glidit dit.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Lennarte, han har ju en B20 ;)
Shi---, det missade jag :oops:
Då borde den ju passa. Det brukar inte vara svårt att "få på" om man släpper justeringen helt. Man kan ju skruva bort skruven till justeringen helt så "vinner" man någon cm till i bästa fall.

Mvh
Lennart
av Duett64ägare
Tack för svaren! Jag har bytt till en ny som ska hämtas imon så vi hoppas på att de funkar! Har stött på ett nytt problem nu istället. Den nedre kylarslangen gick emot remmen innan vilket gjorde att jag ska byta bägge delarna. Men en kylarslang som passar bra verkar vara svårt att hitta. Jag behöver en slang som går "ut från kylet med en liten böj ner direkt, sedan en 90 graders upp mot vattenpumps-röret". Hoppas ni förstår vad jag menar eller om ni har något annat förslag. Håller på o bli galen då en rak slang ej går att böja så som jag behöver, och dom böjbara blir för långa. Någon som vet något?

Mvh Philip
av Amarace
Hmm, vad är det för bil? Volvo/GCP lär ju ha rätt slang, eller nån annan av Volvosäljarna för äldre bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan du inte använda sådana här,
http://www.halkjaers.se/nyheter_ronyflex.html
Biltema har/hade ett litet sortiment av dessa , finns i katalogen i alla fall,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017976/
Dessa kan man böja ganska ordentligt utan att dom "tätnar". Har en sådan som nedre kylarslang på min 745-a. Det var mycket vanligt "förr i tiden" på verkstäder på landsbyggden (kanske fortfarande) att det fanns ett sortiment med sådana slangar på en tavla

Mvh
Lennart

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]