PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av _hagitch_
Jag har köpt en topp till en b16 som jag ska plana...jag undrar om den går ännu bättre om man portar den..jag vet att det gör det på nyare bilar...men jag har ingen aning om en gammal b16? jag ska även köpa en sportkam nästa vecka...någon som kan berätta hur jag ska göra...om jag ska både porta och plana eller bara plana?
Användarvisningsbild
av munktorparen
_hagitch_ skrev:Jag har köpt en topp till en b16 som jag ska plana...jag undrar om den går ännu bättre om man portar den..jag vet att det gör det på nyare bilar...men jag har ingen aning om en gammal b16? jag ska även köpa en sportkam nästa vecka...någon som kan berätta hur jag ska göra...om jag ska både porta och plana eller bara plana?

Klart du ska porta också !
av _hagitch_
munktorparen skrev:
_hagitch_ skrev:Jag har köpt en topp till en b16 som jag ska plana...jag undrar om den går ännu bättre om man portar den..jag vet att det gör det på nyare bilar...men jag har ingen aning om en gammal b16? jag ska även köpa en sportkam nästa vecka...någon som kan berätta hur jag ska göra...om jag ska både porta och plana eller bara plana?

Klart du ska porta också !
va vet du om det? jag har hört att man tien ska göra det på en b16 topp....därför frågar jag...
av _hagitch_
GT-mannen skrev:Det du kan göra är att slå en signal till KG Trimning och fråga.

/Håkan
okej okej...jag har inte en susnig om det i alla fall.. :lol: det jag har hört är att effektn blir sämre om man portar den också...men det kan ju vara helt åt helvette fel :lol: får väll prova att höra mej av till dom. Tack för tipset :D
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Problemet med B16 är att den har bara 3-ramlager.
Samt så har 3-ans vevlager en förmåga att rasa.
Rengör tryckkolven som sitter på sidan, den brukar fastna.
Palla under fjädern så att trycket höjs uppåt nån 6-kilo.
Putsa bort ojämnheterna i kanalerna och ta bort halva vårtan för styrningarna och kapa styrningarna jäms med.
Svarva av ventiltallrikarna så att dom blir tunnare och sätt inte dit gummi brickorna på ventilskaftet utan låt oljan rinna ner efter ventilskaftet och kompensera dom kortare styrningarna.
Höj upp tändningen ( det är ju minst 95-oktan nu) till B18-20 kurva.
Kolla fjädrarna i fördelaren.

jag är lite osäker på hur mycket det gick att plana B16 men har för mej att 'sporten' var planad 1,5mm och man planade den också.
av _hagitch_
NickeGubben skrev:Problemet med B16 är att den har bara 3-ramlager.
Samt så har 3-ans vevlager en förmåga att rasa.
Rengör tryckkolven som sitter på sidan, den brukar fastna.
Palla under fjädern så att trycket höjs uppåt nån 6-kilo.
Putsa bort ojämnheterna i kanalerna och ta bort halva vårtan för styrningarna och kapa styrningarna jäms med.
Svarva av ventiltallrikarna så att dom blir tunnare och sätt inte dit gummi brickorna på ventilskaftet utan låt oljan rinna ner efter ventilskaftet och kompensera dom kortare styrningarna.
Höj upp tändningen ( det är ju minst 95-oktan nu) till B18-20 kurva.
Kolla fjädrarna i fördelaren.

jag är lite osäker på hur mycket det gick att plana B16 men har för mej att 'sporten' var planad 1,5mm och man planade den också.

tackar för all nyttig information :D

Hmm skulle misstänka att du kommit åt k[…]

Problemet löst! Pratade med problemet med Vpa[…]

Hej! Har köpt en v70n 2002 till dottern som &[…]

Å andra sidan kan jag tycka det är gans[…]