PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av perfel01
Hej

Har precis gjort rent oljetråget till en BW35 automatlåda. Har också passat på att göra ren den främre silen. Denna sil är förövrigt fäst med fyra skruvar.

Någon som vet om dessa skruvar skall fästas med låsvätska/loctite eller inte?

Något säger mig att det inte skall användas något eftersom det är en automat.

//Per
av perfel01
Tja, verkar inte vara något större intresse för gamla automater.

Hur som helst kan jag meddela att det inte är tal om att göra rent silen eller rättare sagt filtret. Ett nytt filter är inköpt och kommer att monteras.

Här verkar det dock som det råder lite otydligheter kring om filtret skall monteras med packning eller ej?

Är det någon som har en uppfattning kring detta vore jag tacksam.

Vidare skall de fyra skruvarna som fäster filtret skruvas med moment. Detta moment har jag letat efter till förbannelse i diverse olika verkstadshandböcker men kan inte hitta det. Någon?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag jobbade lite med detta när dom här bilarna var nya, men det var mest service och sådant. Något Locktite kommer jag inte ihåg. Moment var det inte tal om på den tiden. Detta är över 30 år sedan så man får ha lite överseende med minnet. Automat var inte så vanligt på den tiden. Vissa av momentomvandlarna (äldre modeller) hade en avtappning så man kan få ur nästan all olja vid byte. Man kom åt den genom att skruva bort en plåt vi svänghjulet och vrida runt motorn, så kom den fram.

Mvh
Lennart

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]