PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#956661
Hej!

blev en tråd till här i alla fall, hoppas de glädjer nån! ;)

lång historia kort: motorn går varm enligt tempmätaren. idag gjorde jag följande: från kall motor så varmkörde jag motorn med expansionskärlets lock av och värmereglaget till paketet på bott och fläkten på bott. varierande varvtal och lyckades få ut en hel del luft, men går fortfarande ända upp i topp.

tömde systemet, kokade termostatventilen (88 gradig) den öppnar som den ska, kontrollerade alla slangar och anslutningar, kollade "röret i toppen" som sitter rakt under termostatventilen och över pumpen. sen spolade jag rent kylaren åt alla möjliga håll, skakade och vände på den. sen spolade jag motorn i alla riktningar jag kunde komma på och även värmepaketet. sen återanslöt jag allt och hällde i kylarvatten i kylaren tills det var fullt (expansionskärlet öppet) sen fyllde jag kärlet. startade motorn med värmereglaget på varmaste och fläkten igång, knöt upp kärlet så att det verkligen var högsta punkten så att motorn kunde trycka ur sig luften. varmkörde på varierande varvtal och fick ur "all" luft. satte på locket och tog en sväng men går fortfarande varmt!

jag har bytt kylare (kommer från en 142-74 automat) den blåste jag även rent med högtryck för att bli av med skit emellan cellerna. termostatventilen är bytt för ca 3 år sen, värmepaketet är renoverat sen 2 år tillbaks, givaren på blocket är bytt, samt pumpen är spritt ny.

motorn tar efter spolning visserligen längre tid innan den når rött men det som får mig att tvivla på mätaren är att: den övre slangen förblir kall ända tills mätaren visar rött då öppnar termostatventilen och jag får cirkulation den vägen och slangen blir varm. plus att sen pumpen och kylaren blev bytt tycker jag att jag får jämnare värme, och värmen jag får ur nu ur värmepaketet känns inte likvärdig med temperaturen givaren mäter på blocket.
#956681
du verkar ju gjort det mesta man kan göra.
det enda jag kan komma på just nu byt termostat och testa.
skulle ju kunna vara så att den kärvar ibland och inte just när du kokade den.
har dock aldrig drabbat mig.

klart som fan att den här tråden kommer att glädja även de andra gubbarna det är jag rätt säker på :) .

hasse.
#956705
När du spolar kylaren med högtryck är det väldigt viktigt att du inte viker "lamellerna" i kylaren, då stoppar du luftflödet genom kylaren. Man ska kunna se rakt igenom kylaren. Termostaten ska öppna och" släppa ut" vattnet från motorn innan nålen på mätaren visar på rött. Prova som "gubbstrutt" skrev att byta till en ny termostat och skaffa gärna en IR Termometer (med röd prick) så du vet vilka temperaturer du har. När du snabbt ska ha upp temperaturen på motorn, stäng av fläkten till värmepaketet. Det brukar aldrig vara några problem att få ut luften ur kylarvattnet på en 140. Däremot är det lätt att växla slangarna till värmekran och värmepaketet, då kan det luft i värmepaketer. Slangarna ska gå från baksidan på motorn till undersidan på värmepaketet, sedan ska övre slangen på värmepaketet gå till värmekranen och sedan till röret som går till vattenpumpen.

Mvh
Lennart
av rid54
#956772
Lite generellt så är väl termostathaverier eller -fel inte så jättevanligt? Det man funderar över är ju tillförlitligheten hos mätaren, så förslaget om en "extern" mätare är ju inte dumt alls. Har inte dessa bilar en sorts spänningsstabilisator för instrumentet? Jag hade en 100-seriebil (140 eller 164, minns inte just nu) som brukade få "spel" ibland och då var tempmätaren i topp en stund (tror även bränslemätaren påverkades), men det återgick snabbt till normalvärden efter en kort stund - det var spänningsstabilisatorn som var "konstig" vill jag minnas; motorn funkade perfekt...
#956803
rid54 skrev:Har inte dessa bilar en sorts spänningsstabilisator för instrumentet
Jo, det stämmer. Det stämmer också att den är kopplad till bensinmätaren.
Det fungerar så att stabilisatorn ger en pulserande ström ut på c:a 9V som värmer upp en bimetalltråd som böjer sig av värmen beroende på motståndet i temp/tankgivaren. Den tråden påverkar sedan visaren i mätaren. Det är bara tank och tempmätaren som får ström från den.
På farsans 144 var jag helt säker på att instrumentet visade fel. Hade bytt 3 termostater på 2 år, ändå stod visaren bara halvvägs upp. Så blev jag förbannad och bytte igen när jag tyckte det var lite dålig värma på vintern (brukade ha pappskiva framför vintern innan). Och se, då började visaren stå rakt upp och det blev varmt i bilen. Så just till B20 motorn var kvalitén på termostater ingen höjdare i början på 2000-talet i alla fall.

Mvh
Lennart
#956806
"Har inte dessa bilar en sorts spänningsstabilisator för instrumentet? "

Jo, dom har en spänningsstabilisator på 10 volt. +/- 0,2 volt. Den försörjer både tempmätaren och tankmätaren. Visar båda dom fel samtidigt så vet man säkert att det är stabilisatorn. Den sitter på flatstift på baksidan av instrumentpanelen och borde gå att byta utan att man behöver lossa hela instrumentpanelen. Annars är det ju så att tempmätarna är inga precisionsinstrument. Vill man ha fullkoll så skaffar man en IR-termometer. Det här är den billigaste: http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000
Men det finns dyrare med lasersikte etc. etc. också. Då kontrollmäter man på motorblocket eller topplocket och noterar samtidigt hur panelinstrumentet visar. Man vet då att "När nålen pekar på det strecket är motorn XX°C, och vid nästa streck är det YY°C" Och man mäter hela tiden på samma ställe för att få användbara siffror. Kanske nära termostathuset på topplocket, men absolut inte efter termostaten för där blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat.
Någon har sagt att man skulle stänga av motorn just i mätögonblicket. Annars "blåser" mätresultatet bort av fläktvinden, säger ryktet. Det är möjligt att det är så, jag har inte prövat. Men det är ju lätt att stanna motorn just dom sekunderna man skall mäta. En IR-mätare är sekundsnabb.
Tycker man det är en kostnad, kan man ha lite annan nytta av IR-termometern också. T.ex jaga tjyvdrag runt dörrar och fönster i bostaden m.m m.m. Fungerar även som en febertermometer. Gör som sjukvården, mät i örat.
#957025
Hasse: ja jag har också slut på idéer faktiskt, jag kan bara tänka mig en kärvande termostat eller felaktig läsning på mätaren. jag ska testa att sätta tillbaks "original" givaren på blocket å se om det blir skillnad. :)

lennart: absolut ja va försiktig, blåste först med högtryck försiktigt och sen med vatten (direkt från en vattenutkastare så de är inge hårt tryck) :)
angående luft i systemet så tycker jag nästan att jag kan utesluta det nu när jag var så noga å lufta ur. värmeslangarna till paketet är rätt kopplade, kollade för säkerhetsskull. :)

en ir termometer låter sannerligen som ett händigt instrument men jag tvivlar nog på att jag kommer köpa någon och hinna testa innan traktorn är såld. nu till helgen så åker "lacken" på och på måndag kommer ni kunna se en annons på blocket!

spänningsstabilisatorn misstänkte jag med när tankmätaren inte funka förut men de va inte de som var felet, men den är bytt i alla fall. :)
#957035
Lägg handen på toppen och känn efter, du borde kunna känna rätt länge utan att ta bort den på tomgången.
Annars är ett tipps att kolla hur tärningen är justerad, hög tändning på låga varv ger kraftig värme!
Kolla med Stroben.
Senast redigerad av 1 122Sport, redigerad totalt 0 gånger.
#957138
122 sport: okej ska kolla det, annars kör ja väll en fuling å test mäter kylarvatten temperaturen med en kökstermometer bara, kan ju inte slå fel på så många grader! :)

är också medveten om att felaktig tändinställningen kan göra så att motorn går varm, men med tanke på hur tokigt tändningen stod förut utan att gå varm har jag svårt att tro att det skulle va fallet nu. har tyvärr ingen stroblampa. :/

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]