PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvoetoppen
#952594
vill ha tag på ett el schema till defrostorn i bakrutan på en volvo 140 -73

jag får inte heller mina blinkers att funka
heljuset funkar men det verkar som varken spaken eller blinkersrelät får el
bilen har stått i typ 20 år utan motor och allt var urkopplat...
Användarvisningsbild
av lennarte
#952613
Längst bak i instruktionsboken finns ett komplett elschema. Jag tror -73 var sista, eller i alla fall bland dom sista Volvomodeller som "fick med" det.

Mvh
Lennart
av Volvoetoppen
#953738
Ok tack för svar
Jag är lite mer ute efter ett separat schema då större delen av bilens orginal system är urkopplat...
Det är ju en dieselkärra numer
Hur fungerar blinkersspaken
Jordar den relät eller ger kopplar den vidare givarel
Det bara blinkar te i testpennan när jag tittar hur den kopplar vidare elen bakom spaken...
Går det bygga ett eget system med orginal relä och spak
Förstår att det jag skriver är krångligt men jag hoppas nån kan svara
Användarvisningsbild
av lennarte
#953940
I princip funka blinkersen så att du sätter ström på blinkreläet och jordar strömmen ute i glödlampan. Alltså, det går ström från tändningen till blinkreläet och vidare till blinkersspaken. Det ligger alltså ström på blinkersspaken hela tiden när tändningen är på. När du för upp spaken skickar du strömmen vidare till lamporna som börjar blinka när strömmen jordas där. Detta är principen för hur det ska fungera, Men det finns ju varningsblinkers som "ställer till" och komplicerar det hela. Därför får du studera elschemat noga så du ser hur och vilka kablar de ska kolla på.

Mvh
Lennart
av Volvoetoppen
#961102
jag tackar för svar

när jag började titta på elhärvan vid rattstången så lade jag märke till att det vart någon jävla klåpare som har vart där och skarvat och förstört dvs att inget funkade som det skulle så jag rev ut nästa allt och drog nytt men nu återstår bara defrostorn i bakrutan
hur funkar den och hur ska den kopplas in?
av Rådlös
#961112
Det är en enkel anläggning utan reläer eller annat krångligt. Från säkring 3 i säkringspanelen går en kabel direkt till omkopplaren, nr 54 på schemat. In på ena sidan, märkt + på schemat och ut på andra sidan, märkt S. Det finns en kontrollampa i omkopplaren så den är jordad med nr 31. Sedan fortsätter det till bakrutan med trådarna och, in på ena sidan och jordad på andra sidan.
Om du behöver mätdata så vill jag minnas att trådarna är på 50 - 60 Watt.
av Volvoetoppen
#961120
Ok tack för snabbt svar
Men när du säger omkopplare menar du bara strömbrytaren?
Användarvisningsbild
av lennarte
#961286
Volvoetoppen skrev:Ok tack för snabbt svar
Men när du säger omkopplare menar du bara strömbrytaren?
Visst hade dom en "speciell" strömbrytare med en vit lampa i som lyste när bakrutevärmaren var "på". Jag hade en gång (på-70-talet) en 142 (röd -68 B18) där var det defrosterslangar dragna nere i tröskellådorna och bak till bakrutan. Det var så effektivt så bakrutan var ibland ren före vindrutan. Visst var det 2 effekt läge när 140 fick fick elbakruta?

Mvh
Lennart
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]