PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#950962
Hej!

jag startade en tråd för inte så länge sen där jag förklarade mina el-fel som dykt upp medan traktorn vart under renovering.

idag var jag och pappa ut och har löst alla en efter en! det jag undrar är dock hur blinkers och varningsblinkers ska vara kopplat. jag hade nämligen råkat rycka en kabel och det var därför inte blinkers funka.

det jag undrar över är: det går två röd-blåa kablar (en grövre och en tunnare) mellan säkringsdosan och den tunna går till varvräknaren och den tjockare går till varningsblinkers kontakten. sen går det två röd-gröna (en grövre och en tunnare) mellan säkringsdosan och den tjocka går till varningsblinkers kontakten och den tunnare går till blinkersreläet ihop pressat i samma kabelsko som en tjock gul kabel som går till blinkersspaken.

så som det är kopplat nu så har båda tjocka röd-blåa och röd-gröna på säkringshållaren plats nummer 6 som har direkt ström hela tiden 12v. den tunna rödgröna ligger löst och är inte kopplat till säkringsdosan. den tunna röd-blåa är kopplat till säkringsdosan plats nummer 5 som har ström när tändningen är på. varningsblinkers funkar och "triggar" lamporna i instrumenthuset. vanlig blinkers funkar också åt höger och vänster både invändigt och utvändigt.

så allt funkar ju nu, men den röd-gröna måste ju sitta nånstans och ha nån funktion??
#951117
tack rådlös för hjälpen, nu har du räddat mig många gånger nu! ;)

testade att svara på ditt pm men det är första gången jag testar den funktionen så jag hoppas de gick fram! de ligger i utkorg och inte bland skickat så de låter ju lite tokigt men de står att det är skickat iaf. :)

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]