- tis 10 feb 2015, 14:00
#947652
Hej allihop!
Jag har fått problem med min pv bakaxel som sitter på duett! Jag var ute och körde, o när jag gasa på hörde jag en smäll och såg att stödlagerfästena (gummifästena) hoppat ur sina hål. Satte tillbaka allt och provkörde men de lät likadant! Jag kolla mer noggrant på min bakaxel och såg att bägge fästena smällt av till bakaxeln, så klumpen ändra riktning beroende på om man körde fram eller bakåt! Hela bilen vibrera ju när man körde!
Men jag valde att plocka ner bakaxeln för att kolla över hela axeln, och har nu upptäckt att när man snurrar på axeln så tickar det inne i klumpen med takt till hur fort man snurrar. Det spelar ingen roll vilket hjul man snurrar eller om man snurrar på kardanfästet, ljudet är där ändå. Så då är frågan, ska det vara så eller är det något fel?
Det låter inte jätte högt men tillräckligt, de låter högre och högre ju snabbare man snurrar.
Jag har fått problem med min pv bakaxel som sitter på duett! Jag var ute och körde, o när jag gasa på hörde jag en smäll och såg att stödlagerfästena (gummifästena) hoppat ur sina hål. Satte tillbaka allt och provkörde men de lät likadant! Jag kolla mer noggrant på min bakaxel och såg att bägge fästena smällt av till bakaxeln, så klumpen ändra riktning beroende på om man körde fram eller bakåt! Hela bilen vibrera ju när man körde!
Men jag valde att plocka ner bakaxeln för att kolla över hela axeln, och har nu upptäckt att när man snurrar på axeln så tickar det inne i klumpen med takt till hur fort man snurrar. Det spelar ingen roll vilket hjul man snurrar eller om man snurrar på kardanfästet, ljudet är där ändå. Så då är frågan, ska det vara så eller är det något fel?
Det låter inte jätte högt men tillräckligt, de låter högre och högre ju snabbare man snurrar.