PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duett64ägare
Hej allihop!
Jag har fått problem med min pv bakaxel som sitter på duett! Jag var ute och körde, o när jag gasa på hörde jag en smäll och såg att stödlagerfästena (gummifästena) hoppat ur sina hål. Satte tillbaka allt och provkörde men de lät likadant! Jag kolla mer noggrant på min bakaxel och såg att bägge fästena smällt av till bakaxeln, så klumpen ändra riktning beroende på om man körde fram eller bakåt! Hela bilen vibrera ju när man körde!
Men jag valde att plocka ner bakaxeln för att kolla över hela axeln, och har nu upptäckt att när man snurrar på axeln så tickar det inne i klumpen med takt till hur fort man snurrar. Det spelar ingen roll vilket hjul man snurrar eller om man snurrar på kardanfästet, ljudet är där ändå. Så då är frågan, ska det vara så eller är det något fel?
Det låter inte jätte högt men tillräckligt, de låter högre och högre ju snabbare man snurrar.
av Rådlös
Nej, något nämnvärt ljud skall inte höras. Möjligen bara något svagt sus från lager etc. etc, men inget tickande eller knack.
av Duett64ägare
Okej, för man hörde det när de var olja i, sen öka ljudet lite mer när jag tog ut oljan. Lika bra o köpa ny axel tror jag, dyrare att köpa lösa delar, och svårare!:)
Tack för hjälpen!
av LarsBd
Om ljudet hörs då hjulen intresserad snurrar lika fort kan det vara diffdrrven som låter detta sker på nyare volvoaxlar (740). Vilken frekvens har ljudeti förhållande till ingående respektive utgående axlar?
av Duett64ägare
Det är svårt o säga, jag tycker de låter lite överallt :???: men när jag öppna klumpen och tog ut oljan så lät de ännu mer, så jag vet inte om det var pågrund av för lite olja? Så nu är frågan mer, ska det låta någonting utan olja i, för det knackar rätt mycket när man snurrar nu, utan olja. Det låter mer och mer ju snabbare jag snurrar runt hjulen, spelar ingen roll var jag snurrar
Tack/Philip
av Rådlös
När du ändå har det öppet, kolla om du ser att alla kuggar finns kvar, känn med händerna om det finns något glapp. Håll i ena axeln med handen och försök vrida på den andra. Om du känner knack eller glapp och att det hugger på något sätt så är sannolikt något i olag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det brukar nog låta och kännas lite när differentialen "jobbar". Alltså om du snurrar på ett hjul och kardanstången står still, så snurrar det andra hjulet "baklänges. Då arbetar diffen, och alla dom små kugghjulen snurrar. Om du istället har kardanstången lös och snurrar på båda hjulen, arbetar inte diffen alls och alla så kugghjul står stilla. Då rör sig det stora kugghjulet, pinjongen och kardanstången. Om du vrider kardanstången så skall båda hjulen snurra åt samma håll (om inte bromsen ligger på aldrig så lite), då arbetar ju inte heller diffen. Håller man då emot ett hjul så arbetar diffen igen. Är det diffen som är trasig så brukar det kännas ordentligt då. Om man "åker runt och börnar" får diffen otroligt "med stryk" om man inte har differentialbroms. Det blir ordentligt höga varvtal på dom små kugghjulen i differentialen då. Om du "känner" på kardanstången alldeles vid bakaxeln, kan du känna glapp "uppåt och neråt, utåt och inåt"? I så fall har något hänt med pinjonglagren, som kan förklara att mittfästet hoppade ur

Mvh
Lennart
av Duett64ägare
Hej Lennart!
Tack för ditt svar! Jag tror ljudet kommer från fiffel och ute vid bägge hjulen, och ljudet börja antagligen när fästena small av! Så de kam ryckt till en hel del vilket kan förstöra lager! Jag har inte börnat, men fästena small av när jag gasa på! Jag åker o köper en ny axel imon och smörjer in lager och liknande. Men är det någon som vet om man kan blanda bakaxelolja med vanlig motorolja? Tack för alla svaren
Mvh Philip
av Rådlös
Du skall nog inte blanda några oljor. Bakaxlar har hypoidskurna drev och dom måste ha hypoidolja.
Kolla den här sidan: http://www.greenfries.info/geartypes.htm
Skrolla en bit neråt så ser du en hypoidväxel och text. Dom dreven skruvar sig mot varandra och det krävs en oljefilm som inte brister då. "Vanliga" rakskurna drev trycker bara på varandra på ett annat sätt. Dom klarar sig med andra oljor.

Ett tillägg: Ordet Hypoid är lite gammaldags i dag. Så om du går in på en bensinstation och säger att du vill ha hypoidolja kanske expediten bara står och stammar något om "hypoteser,,, hypoid,,, va,,, vad då???"
Men säg att du skall ha vanlig bakaxelolja så blir det säkert rätt. Det finns egentligen en fallgrop där också. Det finns ju bakaxlar med diffbroms, det har du kanske inte? Beror ju på vad du hittar på skroten? Den oljan är säkert dyrare, så om dom vill sälja en sådan till dig så avböjer du det. (Om du nu inte har diffbroms?) Du skall alltså ha vanlig bakaxelolja.
Dom två olika oljorna får inte blandas heller, om nu någon tänker sig det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Oljan du ska använda heter API - GL 5, SAE 80W-90. Modernare bilar har andra oljor, men det är denna du ska använda. Till växellådan är det nästan samma olja, den heter API - GL 4, SAE 80W-90. Den är inte en hypoidolja och får inte användas i bakaxen. Som "rådlös" skrev, axel med diff.broms har en annan olja. Ska du sätta dit en PV axel igen är det lnga problem, diff.broms på en PV var mycket ovanligt. På Duetter är det betydligt vanligare. Televerket, polisen och SJ hade många Duetter i drift och i princip alla hade diff,.broms.

Mvh
Lennart
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.