PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvo142traktor
#939755
Hej!

trots att det närmar sig försäljning för min 142 så är jag inte riktigt beredd att släppa mina tändfel på min b20 riktigt än!
jag gick igenom mina tidigare trådar när jag frågade om alla möjliga åtgärder som kunde behöva göras.

en liten resumé för er som inte minns:

volvo b20 (vet ej om det är original motorn) modell A. ordentligt ombyggd volvo 142-72 dl

vad jag haft problem med och vad som gjorts:

1. motorn började gå illa första sommaren (minns ej vad för symptom men den missade vet jag) efter att ha bytt rotor (facet), lock (facet) och stift (ngk bp6h) utan att det blev bättre så lånade vi en stroboskop lampa. motorn dog av sig själv bara vi kom i närheten av original inställningen. det gick inte att ställa tillräckligt sent för att den skulle gå bra så vi vred fördelaren ett varv på kuggen och ställde på "öra"

2. sotiga stift av oklar anledning. böt soppa filter och förgasarmembran strax efter jag märkte detta.

3. pappa gjorde en ventil justering, motorn blev att gå snällare.

4. fortsatt sotiga stift, böt brytare som var bränd tillsammans med kondensator (gick bättre för stunden) böt denna uppsättning 4 gånger under 3 år.

5. köpte tändkablar (beru) böt tändspolen mot en som satt i reservdelsbilen (biltema)

6. renoverade fördelaren (båda fjädrarna till centrifugalregulatorn var av) smorde allt och satte tillbaks. efter det krävde motorn mycket tidigare tändning än innan renoveringen.

7. gjorde en ventiljustering själv såg att en ventillåsnings skruv var av, böt den.

8. böt grenrör med insug och tillhörande förgasare i ett stycke med ny grenrörspackning.

9. köpte en ny begagnad bosch spole som jag visste var bra och böt (käkar inte brytare längre)

men fortfarande så går han inte rent! så testar igen om vi kan lösa detta har lite idéer så kolla och tipsa gärna om ni kommer på nått!
#939756
vad jag tänkt på:

rid54: du skrev i en av mina första trådar om hur man kunde ställa tändningen utan stroboskop lampa. detta vill jag gärna testa men förstod inte vad du mena med att man skulle koppla en multimeter eller en test lampa "parallellt med brytarna" förklara gärna! resten har jag kläm på.

rådlös: du skrev att det finns en risk att kuggdrevet kan följa med fördelaren upp och sen "hamna fel". fördelaren har blivit upplyft flera gånger och jag vill gärna kolla detta. förklara hur drevet ska stå vid nollad motor.

något annat jag stört mig på är fördelarlocken jag köpt... det första som satt var fuktkänsligt/troligen torkat och sprucket. det nästa jag testade med var ett begagnat som följde med (kändes ordentligt och bra) men efter en kort stund så hade rotorn gjort djupa skåror i stiften och det var "damm" i hela locket.
nästa jag köpte var ett brunt facet lock. såg klenare ut och hade repor på utsidan vilket inte är bra! detta lock gjorde jag rent efter en längre tid och vaxade. en tändkabel följde med rattstången en vända och förstörde hela locket. köpte då ett nytt på motoroldies istället i hopp om att få ett bättre lock. men de sålde också bara facet nu och ALLA lock de hade var skadade på liknande sätt som mitt tidigare! *besviken*
#939760
kan också tillägga att jag kollat efter vakuum läckor och tjuvluft utan att hitta nånting. det enda jag kan misstänka i den genren är om backventilen till bromsservon inte tätar annars vet jag inget.

jag har också kopplat tillbaks vevhusventilation så jag har "positiv" sådan (förut körde jag med slutet lock)

jag gick ner och kör nu på ngk bp5h vilket är steget mjukare "varmare" än vad som är rekommenderat, och har nu "sådär" bra förbränning.

jag har även testat "vatten testet" för att se om det blir ljusshow under huven när det är fuktigt ute, utan att se en enda gnista nånstans (hörde inte heller att motorn missade nånting eller gick sämre).

gjorde även ett "power balance test" för att se att tändningen ger så balanserad kraft som möjligt till varje cylinder genom den enkla och "finger pirrande tekniken (skojar!!! jag stod inte och drog av tändkablarna med bara händerna)" att rycka en kabel i taget från tändstiften. alla 4 cylindrar reagerar på samma sätt.
av Rådlös
#939766
Jag har inte lösning på allt, men vi skall ta detta med fördelarens läge.
Om du tänker dig motorn i en linje och framändan (mot kylaren) är 0°. Motorns längdriktning eller vevaxeln helt enkelt. Om man då vrider en tänkt gradskiva eller vinkel till 35° mot motorblocket, då har man det rätta läget för spåret som driver fördelaren. Spåret sitter i ett kugghjul som drivs av ett annat fast kugghjul på kamaxeln. Samma kugghjul driver också oljepumpen, men det kvittar i vilket läge den står. Den pumpar rätt ändå. Det är så att kugghjulet som driver fördelaren och oljepumpen sitter löst på axeln. Om man har otur när man lyfter upp fördelaren så kan kugghjulet följa med upp en bit och sedan ramla tillbaka. Eftersom det är snedskurna kuggar så vrider kugghjulet på sig när det åker upp eller ner. Då finns risken att hjulet inte ramlar tillbaka i dom här 35° utan kommer fel.
Här skulle jag viljat komplettera med en bild, men den har jag i en annan dator och kan inte ta fram den i kväll. Jag skall försöka i morgon.
Men jag skall ändå försöka beskriva i ord hur det skall vara.
Fördelaraxeln har ju två medbringare (kan vi kalla dom), två små klackar som skall stå i det här 35°-spåret. Nu är det bara det att spåret ligger inte genom centrum på axeln utan det är lite förskjutet på den ena halvan. Och om du nu står på bilens vänstra sida och tittar ner i det här hålet där axeln skall sitta, så skall dom här spåren och klackarna vara på den halvan som är inåt mot motorn när den är nollad. Har man riktigt "oflyt" så kan man alltså råka sätta fördelaren 180° fel. Men vi tänker oss att det blir rätt och om detta då stämmer och man sätter i fördelaren så har man ju en markering i metallkanten av fördelarhuset. Vanligtvis är det då 90° från den här motorns längdriktning. Det är ju samma markering som visar var rotorn skall peka vid tändläge för ettans cylinder. Och du skall ju senare ställa in förtändning och då blir det ju andra grader. Men du måste ha ett rätt utgångsläge. Det här är svårt att mäta exakt men med ögonmått skall det stämma. Samma sak med 35°. Det är inte var mans egendom att ha en vinkelskiva eller gradskiva som visar 35°. Så kan man försöka rita en vinkel på en kartongbit samt klippa ut så kan man i alla fall ha den till att sikta med.
Jag återkommer med bilder etc. etc.
Skulle nu kugghjulet sitta fel så kan man försöka lyfta upp det med t.ex en plockmagnet och sedan styra det så att det kommer rätt.
#939813
stort tack till dig rådlös! kollade nyss och såg till att börja med att 1 och 2 cylinder verkar ha ok förbränning (om man löser stiften) men 3 och 4 (speciellt 4) ser det mörkt ut för... 4 tändstift var blött och jag misstänker att motorns inre kondition inte är den bästa längre. 99% säker på att det var olja. det var ett bakslag men.

jag nollade motorn och då pekade inte rotorn på strecket, vred rotorn tills den pekade på strecket, lyfte sedan ur den och satte tillbaks drevet rätt (detta visade sig vara lätt då det inte fanns så många "steg" eller kugg så det gick inte att sätta "fel") men nu vill inte fördelarhalsen gå ner mot blocket istället! den vilar på fördelar "medbringaren" och vill inte gå ner mot blocket! trots att när jag vrider runt motorn lite fram och tillbaka så driver dreven hela vägen upp så det verkar inte finnas nå rum att "gå ner i" motorn nå mer...
av Rådlös
#939818
Nu skall vi ta det här med bilder. Först fördelarens axel med dom två medbringarna. Man ser tydligt att dom inte är centrerade, utan ligger förskjutna på ena halvan. Den halvan skall alltså vara mot motorblocket.

Bild

Sedan har vi rotorn. Om medbringarna sitter rätt och vinkeln stämmer, så skall rotorn peka rakt över det märket som är i kanten på fördelarhuset. Det är tändläge för ettans cylinder.

Bild

Om det stämmer så långt, så har vi också nollställningen av vevaxeln. Det finns ju streck och siffror på remhjulet. Nollstrecket skall vara mitt för det här strecket som är i kåpan över vevaxeln och kamaxeln. Då är motorn nollställd.

Bild

Och så till sist, en gradskiva. Skriv ut den här bilden och klistra upp den på något lite styvare papper eller kartong. Använd den sedan som hjälp till ögonmått när du kontrollerar att drivaxelns kugghjul sitter i 35°. När man mäter saker vill man ju gärna lägga mätverktyget direkt på det man mäter. Nu går inte det för det sitter nere i motorblocket, men man får sikta så gott det går med hjälp av den här gradskivan och ögonmått. Och glöm inte att den halvan med urtagen för medbringarna skall vara mot motorblocket.

Bild

Spetsen på gradskivan skall alltså vara i ett tänkt centrum på drivaxeln med kugghjulet. Öppningen på vinkeln, "Gapet" skall vara riktad framåt mot kylaren och strecket med motorns längdriktning skall vara parallellt med motorn.

Nu tror jag du har fått allt för att kunna nollställa motorn. Nästa steg skall du ju ställa in förtändningen (23° ?) och då måste du ju ha gjort dom här kontrollerna först för att komma rätt i fortsättningen. Jag skulle nog förlita mig på en stroboskoplampa, men det kanske går att göra det med en multimeter också så som du har fått det beskrivet här. Lycka till!
#939884
tack rådlös för vidare förklaring hur detta ska gå till!
MEN... mina framsteg idag är = baksteg! står nu med en motor som inte vill gå igång! :(

detta gjorde jag:

jag plockade bort lock och kablar helt ifrån motorutrymmet. nollade motorn, märket på remskivan pekade på 0, rotorn på strecket och kolven i cylinder 1 är ända upp i topp.

lossade sedan och lyfte ur fördelaren, demonterade fördelarhalsen och lyfte upp och fick efter många om och men att drevet "ramlade" ner på sin plats och DÅ var drevet "i" 35 grader med förskjutningen åt rätt håll. (hittade en bra bild i volvos original bok hur drevet ska stå) så när det var på plats i 35 grader så monterade jag fördelarhalsen och sen fördelaren. jag la stiften i bensin för att få lösa upp sot och dylikt, tvättade fördelarlocket utvändigt med elektronik rengöring och detsamma med tändkablarna. torkade av tändstiften försiktigt och "gapa" om dom till rätt avstånd, ställde brytaravståndet och monterade allt jag kunde.

ställde remskivan på 10 grader före, kopplade en multimeter till brytarna inställd på 20 vdc (lyckades aldrig få 0,0 utan hade 0,2 som minst) vred sen tills jag hörde ett snabbt knäpp och jag fick upp 9v på skärmen. där skruvade jag fast fördelaren och monterade allt och testade att starta men utan framgång!

det enda liv jag fick var 5-6 avgaspoffar och de i sig "dödade" i stort sett motorn helt (motorn blev orkeslös och orkade inte dra runt motorn en kort sekund, fick sen fart igen)
#939886
varför får jag så låg spänning som 9 volt vid brytarna det är väll inte tillräckligt på långa vägar?! vart ska jag fortsätta min felsökning??

såg även att motorn var HELT torr på olja... jag vet inte hur länge den varit det men kan det förklara 4-ans till synes blöta och oljiga stift?? kan jag pajat en kolv eller ja rättare sagt en ring kanske?? eller kommer oljan mer troligt från toppen??

när jag skruvade av oljepåfyllningslocket så såg jag att den såg väldigt "tunn" ut, nästan som vatten (kondens på insidan av locket är det möjligt???) och hade en väldigt grådaskig färg. detta bekymrar mig minst sagt...
av LarsBd
#939911
När motorn nollas ska kolven vara på övre dödpunkt samt i kompressionsläge, du har troligen monterat drevet 180° fel. Kolla enklast genom att flytta tändkablarna 180° och provstarta.
#939988
lars: okej ja det är ju möjligt men 180 grader hur blir det?? ett halvvarv förstår jag ju men vilka kablar var och vilken följd?
original så är det ju 1342 och rotorn snurrar moturs.

nånting har ju blivit knas men frågan är vad eftersom att han inte vill starta alls helt plötsligt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.