- lör 17 jan 2015, 00:44
#939755
Hej!
trots att det närmar sig försäljning för min 142 så är jag inte riktigt beredd att släppa mina tändfel på min b20 riktigt än!
jag gick igenom mina tidigare trådar när jag frågade om alla möjliga åtgärder som kunde behöva göras.
en liten resumé för er som inte minns:
volvo b20 (vet ej om det är original motorn) modell A. ordentligt ombyggd volvo 142-72 dl
vad jag haft problem med och vad som gjorts:
1. motorn började gå illa första sommaren (minns ej vad för symptom men den missade vet jag) efter att ha bytt rotor (facet), lock (facet) och stift (ngk bp6h) utan att det blev bättre så lånade vi en stroboskop lampa. motorn dog av sig själv bara vi kom i närheten av original inställningen. det gick inte att ställa tillräckligt sent för att den skulle gå bra så vi vred fördelaren ett varv på kuggen och ställde på "öra"
2. sotiga stift av oklar anledning. böt soppa filter och förgasarmembran strax efter jag märkte detta.
3. pappa gjorde en ventil justering, motorn blev att gå snällare.
4. fortsatt sotiga stift, böt brytare som var bränd tillsammans med kondensator (gick bättre för stunden) böt denna uppsättning 4 gånger under 3 år.
5. köpte tändkablar (beru) böt tändspolen mot en som satt i reservdelsbilen (biltema)
6. renoverade fördelaren (båda fjädrarna till centrifugalregulatorn var av) smorde allt och satte tillbaks. efter det krävde motorn mycket tidigare tändning än innan renoveringen.
7. gjorde en ventiljustering själv såg att en ventillåsnings skruv var av, böt den.
8. böt grenrör med insug och tillhörande förgasare i ett stycke med ny grenrörspackning.
9. köpte en ny begagnad bosch spole som jag visste var bra och böt (käkar inte brytare längre)
men fortfarande så går han inte rent! så testar igen om vi kan lösa detta har lite idéer så kolla och tipsa gärna om ni kommer på nått!
trots att det närmar sig försäljning för min 142 så är jag inte riktigt beredd att släppa mina tändfel på min b20 riktigt än!
jag gick igenom mina tidigare trådar när jag frågade om alla möjliga åtgärder som kunde behöva göras.
en liten resumé för er som inte minns:
volvo b20 (vet ej om det är original motorn) modell A. ordentligt ombyggd volvo 142-72 dl
vad jag haft problem med och vad som gjorts:
1. motorn började gå illa första sommaren (minns ej vad för symptom men den missade vet jag) efter att ha bytt rotor (facet), lock (facet) och stift (ngk bp6h) utan att det blev bättre så lånade vi en stroboskop lampa. motorn dog av sig själv bara vi kom i närheten av original inställningen. det gick inte att ställa tillräckligt sent för att den skulle gå bra så vi vred fördelaren ett varv på kuggen och ställde på "öra"
2. sotiga stift av oklar anledning. böt soppa filter och förgasarmembran strax efter jag märkte detta.
3. pappa gjorde en ventil justering, motorn blev att gå snällare.
4. fortsatt sotiga stift, böt brytare som var bränd tillsammans med kondensator (gick bättre för stunden) böt denna uppsättning 4 gånger under 3 år.
5. köpte tändkablar (beru) böt tändspolen mot en som satt i reservdelsbilen (biltema)
6. renoverade fördelaren (båda fjädrarna till centrifugalregulatorn var av) smorde allt och satte tillbaks. efter det krävde motorn mycket tidigare tändning än innan renoveringen.
7. gjorde en ventiljustering själv såg att en ventillåsnings skruv var av, böt den.
8. böt grenrör med insug och tillhörande förgasare i ett stycke med ny grenrörspackning.
9. köpte en ny begagnad bosch spole som jag visste var bra och böt (käkar inte brytare längre)
men fortfarande så går han inte rent! så testar igen om vi kan lösa detta har lite idéer så kolla och tipsa gärna om ni kommer på nått!