PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom ingen annan heller har svarat är det väl troligen fler än jag som inte riktigt förstår frågan. Om du nu ska bygga om din PV från B16 till B18/B20 måste du ju köpa dig en B18 PV som donatorbil. Då får du ju kåpan på köpet. Vill du då ha en B20 motor också får du väl köpa en sådan också. Ska du ha skivbromsar också får du köpa dig en Amazon att plocka från. Ska du ha 2-krets bromsar får du köpa en -69 eller -70 Amazon, då för du B20 motorn på köpet. Ska du göra en såpass stor ombyggnad är nog donatorbil en nödvändighet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
minpv544 skrev:vet du inte va ett gjutnr är ????
Jodå jag vet vad ett gjutnummer är. Det är detsamma som materialnummer eller "rå" nummer och har inget med artikelnummer att göra. 2 eller flera artiklar kan ha samma gjutnummer så det har man ingen större nytta av när man söker delar. Och visst behöver du donatorbil Annars får du nog problem att "få ihop" det. Vad gäller kåpan, så följer den med om du köper motor och växellåda, med eller utan donatorbil. :-)-)
Men vill du inte ha några goda råd eller tips så hade du ju inte behövt skriva frågan heller.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av P210
Rådlös skrev:Det här tycker jag var i högsta grad ohövligt svar. Hoppas du inte får någon hjälp!
- Håller med, här håller vi en trevlig ton! och om man frågar här och inte gillar de råd man får så behöver man inte följa dem, ingen orsak att bli otrevlig!

Men jag instämmer med tipset donatorbil/donatormotor, det bygger vidare på de tips du fick i tråden b16 ---- b20
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 33#p935733

Och jag tror inte du blir mycket behjälpt av ett gjutnr, bättre att studera bilder/delar tills du lärt dig vad som skiljer en B16/B18/B20 kåpa åt, ta ett par kontrollmått tex. För om varken säljaren eller du vet att det är en B18kåpa som byter ägare kan ju bägge bli lurade..

Mycket är vunnet om du får ett komplett "paket" du vet fungerar istället för att plocka ihop sprängkåpa/svänghjul/tryckplatta/växellåda/koplingsarm/etc i delar - det finns en uppsjö med varianter...
av minpv544
olika delar har olika gjutnr 2 olika sprängkåpor har inte samma gjutnr. isåfall är det unikt för volvo.
hundkoja som jag skruvar i vanligt fall vet många vilka gjutnr som passar på vilket.
där finns tillomed flera sidor på nätet som omhandler detta.
om du exempelvis vill sätta på en 1000 låda på en 1275 motor kan du fråga mej vilka grejor man behöver. då kan jag berätta vilka part nr-gjutnr du behöver utan att köpa 3-4 donator bilar.
men tydligen gäller inte detta volvo
o då ursäkter jag
men har förklarat för lenarte i en annan träd att jag inte ska köpa en massa donatorbilar. vet man bara part nr eller gjutnr går det att köpa i lösvikt
men ok ursäkta jag störde
ps sprängkåpan ska tydligen heta något med 418 i början
Användarvisningsbild
av lennarte
Du är väl medveten om att din PV är mer än 50 år gammal och reservdelar till en sådan är inget man köper över disk. Det finns inte ens på skroten längre, så man får nog söka hos entusiastklubbar och sådana ställen. Eller köpa en donatorbil, då får du alla grejer du behöver "på ett bräde" och slipper leta på en massa olika ställen, "garageloppisar" o.d. Det är i ren välmening jag rekommenderar en donatorbil. Det gick åt 4 olika bilar när jag renoverade min PV och det är över 30 år sedan, och då kunde man fortfarande köpa vissa saker på Volvo.

Mvh
Lennart
av minpv544
jo jag vet bilen är över 50 år, likaså är hundkojarna
o idag är det enklare att köpa lösa delar än att hitta donator bilar. det har hänt mycket på 30 år
på blocket finns så många som 2 pv tillsalu i skåne 1 till 24000kr som inte är aktuell då det är en 444
o 1 som koster 149000 kr jag tror inte det aktuellt att använda den som donatorbil heller + det också är en 444
amazon... finns en 67 som har stått ute sen 97 inte heller precis specielt lockande
därav är det ju enklare att hitta lösa delar.
jag trode att volvo folket hade lika mycket koll på dom olika grejor. vad som passar ihop med vad. som man har inom hundkoja
så jag ska slutta fråga efter vilket som passar ihop med vad, o själv forska fram det.
som sagt har jag luskat fram va sprängkåpan har för nr.
nu ska jag bara luska ut va nr kopplingsarmen har så är jag i land o kan börja handla.
jag är inte novis på detta med att bygga/renovera har ett flertal mycket fina helrenoveringar bakom mej . båda europa bilar o usa bilar
Användarvisningsbild
av lennarte
Den största skillnaden mellan hundkojan och PV-n är c:a 5 miljoner tillverkade bilar. Därmed finns det ett större utbud och fler användare (över hela världen) PV-n finns i Sverige och i begränsat antal i Holland och USA. Därför är det betydligt lättare med reservdelar till hundkojor och även amerikanska bilar. Där är det samma sak, betydligt fler tillverkade och större intresse över en större del av världen. PV-n är ganska lik genom åren och delarna passar ganska bra om man håller sig till samma generation. D.v.s 444 från 47 - 56 kan man plocka ganska friskt mellan modellerna, lika så mellan 57 - 61 och mellan 62 - 65. Ska du jobba över gränserna blir det mer problem. ska du som i detta fall byta motor räcker det inte att bara skaffa motor. Du behöver, som vi tidigare skrivit framvagnen, styrväxel och hjälpstyrarmen. Till motorn behöver du allt el (generator, startmotor bl.a), förgasare, grenrör (beroende på förgasare), nämnda sprängkåpa. växellåda, koppling, förmodligen balken med bakre motorfäste, möjligen också kardanstången, h-mätarvajer, h-mätare, v-torkarmotor, värmefläkt plus en hel del grejer till som jag säkert glömt. Kylaren behövs också. Och då bromsarna om du skulle ha skivbroms. Annars är faktiskt bromsarna samma på alla 544.

Mvh
Lennart
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.