PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av minpv544
ska byta min b16 med en b20
jag har en m40 låda
passar b2o på b16 spräng/koplingskåpa ?
eller måste jag ha kåpan med till b20 motorn.
får jag ändra något med koplingen/pedalen ?
tack på förhand
henrik
av Arne
Sprängkåpan passar inte. Du måste ha en sprängkåpa från en B18/B20. Det framgår inte i din fråga vilken bil detta avser, men är det en PV så passar länkaget. Är det en Amazon måste fästet till slavcylindern finnas på sprängkåpan, alternativt att du monterar vajermanövererad koppling.
Användarvisningsbild
av P210
Antar att du menar din PV. Du borde börja med att byta framvagnsbalk, det går att sätta i en B20 på B4b-B16 balken med B18-motorfästen från PV (Amazon och 140 har annorlunda fästen).
Där emot så har besiktningen en hel del att invända mot det! Har du en B4b/B16 balk och monterar i en B18/B20 så kommer motorns transmissionskåpa att skallra mot styrsnäckan. Du måste distansera under vänster motorfäste för att den ska gå fri. Dessutom om det är en nitisk bilprovare så kommer han att underkänna bilen med B18 motor om du inte bytt till den senare framvagnsbalken. Du har snävare vändradie med den senare framvagnen, det innebär att spindlarna är annorlunda och styrstagen något längre på B18 varianten, blanda inte - byt hela framvagnen.

Jag har byggt om min duettrod från B16/M30 till trimmad/borrad B20/M40, bytte hela framvagnen till en B18 balk med kompletta spindlar/styramar/rattstång etc. Byggde om till hydraulkoppling, koplingsgrejorna och sprängkåpan med fäste för hydraulcylindern togs från en PVB18.

Sedan kylet - visst går det att köra med B16 kylaren men den är på gränsen om man börjar öka effekten i en B20, sedan sitter undre anslutningarna på B16-kylet på fel sida, men jag löste det med ett par extra rör- och slangkrökar då jag ville behålla den smalare kylaren då den passade i fordgrillen.
av minpv544
sorry, det gäller min nyinköpte pv 544 1960 b16-m40

kanon då ska jag skaffa en sån kåpa

tack för svaren

följd fråga passar b16 svänghjulet på b20 veven
Användarvisningsbild
av P210
Jag har för mig att det är 6st pinnbult på B16 men att dom är helt olika senare B18 B20.

B18 & B20 finns med flera olika bultar/grovlek/gängor,dom flesta motornerna har sex, men sista årsmodellerna/B20 har 8 bultat.
Vet att dessa tre finns:
utförande 1: 9/16" (6 bult)
utförande 2: 3/8" (6 bult)
utförande 3: M10 (8 bult) B20 Från 1974->

Dessutom finns M4/M40 lådorna men två olika längder och splines på ingående axel, säkert tre olika urtrampningslager till B18/B20 tilsammans med olika sprängkåpor för wire/hydraulkoppling.

Kan du inte få tag på en helt motor/låda/kopplingspaket från en donatorbil du vet fungerar ihop så provmontera allt mycket noga innan du plockar in det i bilen, finns mycket som kan bli galet.
Får man inte till rätt startmotor/kopplingsarm/urtrampningslager eller rätt längd/diameter på växellådsaxeln så den passar i svänghjulet måste ju allt ur igen...
av minpv544
det många frågor som dyker upp. jag är inte så insatt i volvo. jag bygger mest på hundkoja.
det inte byggkunskapen som saknas. men vill ju helst inte gå på dom
minorna du beskriver.
för då sluttar det än en gång i en jävla massa lösa delar när jag är klar :D

ska försöka hitta helt paket, men det inte så enkelt idag
tack för svaret
Användarvisningsbild
av lennarte
Sista modellerna av PV-n hade en framvagnsbalk med grövre infästning till övre bärarmen ( bultarna ville gå av med högre effekt på motorn). Ett tips, skaffa en PV B18 av -64 - 65 års modell i stället Och sälj din nuvarande till en som vill bevara den i originalskick. Det blir mycket jobb som man inte tänker på med att bygga om. Antingen du behåller 6V systemet eller bygger om till 12V är det mycket som får ändras/byggas om. En sådan enkel sak som batteriet, 12V batteri får inte plats i batterilådan. Om du byter motorn till en starkare, Bilprovningen godkänner inte mer än 90 hk i en PV B18. Borde vara samma i en B16 modell, men kolla först?

Mvh
Lennart
av minpv544
så himla mycket jobb är det ju inte.
12 volt konverteringen är enkel om man ändå byter motor, typ fläkt, torkarmotor + alla lampor +lite motstånd till intrumenten.
batteriet kan stå i skuffen i värsta fall.
balken byter man också lätt den passar väl rakt på om man tar med styrsnäckan
det som jag är lite osäker på är vilka prylar som passar ihop.
därav en massa frågor så jag inte står med en halv pv över, när jag är klar. been there done that :D
jag ska ha bilen som vanlig pendlar bil därav vill jag ha b20 i den. ska inte bli någon racebil.
+ jag ska bygga 2 krets bromsar med skivor fram men detta vet jag hur man gör. ska bara skrapa ihop grejorna.

jag är jätte tacksam för alla svar
Användarvisningsbild
av lennarte
Ok,. När du byter hela framvagnen glöm inte hjälpstyrsnäckan, den måste du ha med. Bromsarna från Amazon Sport eller en "vanlig" -65 - 67 passar "rakt av" med smärre modifikationer. Montera Amazonens bromsar bak också och gärna servo. Och en bromskraftbegränsare så du slipper att bakhjulen låser sig. Så gjorde jag på min PV -61 B18 och den "reggades" för 100 hk med skivbromsar fram, overdrivlåda 2,0l B18 motor, taklucka från en VW 1300 och lackadad i Volvos California vit. Även rattlås monterades. Körde i dagilg trafik i drygt 6 år och 8000 mil innan jag sålde den, det är nog den enda bil jag haft som jag saknar, fortfaranande, efter 25 år

Mvh
Lennart

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]