PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Epasnubben
Hallå alla jag skulle behöva lite hjälp av er.

Så skulle vara tacksam om du kunde säga vars alla kablar ska(färgerna)?
20150102_204406.jpg
20150102_204406.jpg (1.82 MiB) Visad 2034 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Gul och grön ( det räcker med en av dom) ska gå till batteriet ( ofta via startmotor kabeln + kabeln). Den blå ska kopplas till laddningslampan. Den röda kan vara en luring, det ser ut att kunna vara en jordkabel som i så fall ska kopplas i motorblocket någonstans. Men på äldre generatorer satt det en yttre laddningsregulator. Kan vara dit också, men har inte för mig att det såg ut riktigt så då. I så fall står det DF eller något sådant vid skruven. På dessa generatorer kan man ersätta kolhållaren med en modern kolhållare med inbyggd regulator. Jag gjorde så på farsans 144 -72-a, men där var 3 stift på kolhållaren som gick till original regulator.

Mvh
Lennarti
av Amarace
Inte som lennart skrev ;)

Grön till plus på batteriet
Röd till laddlampan OCH D+ på laddregulatorn
Blå till DF på laddregulatorn

Du måste alltså ha laddregulatorn också.
Användarvisningsbild
av lennarte
Detta måste den första "generationen" växelströmsgenerator som var originalmonterat (Amazon GT). B20 motorn har jag för mig hade ett kontaktstycke monterat på kolhållaren med 3 stift redan från början (-69). Det är bra att bli rättad, även om huvudet är fullt av "onödigt vetande" ( enligt min fru :D) är det inte alltid det kommer på rätt plats. Men angående laddningregulaton, på B20 motorn kunde du ersätta kolhållaren med en modern inbyggd regulator. Men det kan du nog inte gåra här, eftersom alla kablar inte sitter i kolhållaren

Mvh
Lennart
av Rådlös
Här ser du ett kopplingsschema på generatorn och laddningsrelät.

Bild

Bilden är från en handbok för Volvo 140, men det går inte att koppla på så många andra sätt. Nr 7 är generatorn och nr 8 är laddningsregulatorn.
Dock uppstår frågan för mig, är det originalgeneratorn till bilen eller är det så att du skall modifiera en före detta likströmsgeneratmotor? Där har du också ett laddningsrelä, men det passar inte till en växelströmsgenerator!

Rent generellt är det så att runt skiftet 1980 kom växelströmsgeneratorer med inbyggd laddningsregulator mer allmänt i bilarna. Kan vara bra att känna till om man söker en generator på skroten.
av Amarace
lennarte skrev:Detta måste den första "generationen" växelströmsgenerator som var originalmonterat (Amazon GT). B20 motorn har jag för mig hade ett kontaktstycke monterat på kolhållaren med 3 stift redan från början (-69).
Fel igen ;)

Den på bilden är standard på B20 69-76 (E hade annan), den med kontaktstycke kom först iomed B21 på 240, 123GT hade en annan generator (Motorola/SEV, inte Bosch)
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Fel igen Den på bilden är standard på B20 69-76 (E hade annan), den med kontaktstycke kom först iomed B21 på 240, 123GT hade en annan generator (Motorola/SEV, inte Bosch)
:oops: :oops: :oops: Kan man inte få ha rätt någon gång :cry:
Du ha giveträtt om GT-n. Men om kontaktstycket håller jag inte riktigt med. Jag jobbade med dom vid den tiden och bytte till "intregrerad" laddningsregulator på några 140 vid den tiden (-75 - 85). Då skulle där redan vara bytt generator på dom :roll: ?? Dom var ju då fortfarande ganska nya då. Men du har säkert rätt där också. :lol: Farsans 144 -72 satt en generator med kontaktstycke i kolhållaren. Den inköptes 1982 och hade då åren innan genomgått en omfattande renovering på yrkesskolan. Både rostlagning, hellackering och motorrenovering. Det är ju inte helt omöjligt att det byttes generator på den samtidigt. Den hade då rullat 24000 mil. Men dom andra då? var det så dålig kvalitet på dom första generatorena?

Mvh
Lennart
av Amarace
Nä dålig kvalitet tror jag inte, alla 140 jag haft då har den sutit kvar, snarare bra kvalitet skule jag säga. Med kontaktstycket du beskriver har jag bara stött på 55A generatorer på 240, har en från en 77 på traktorn. 140 har en färdig härva med kontaktstycke upp till laddregulatorn, och ringkabelsko o flatstiftshylsa till generatorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
Då har du säkert rätt om det också.

Jag hade själv e röd 142 -68 med likströmsgenerator (-79 - -80 nå'n gång) När jag renoverade min PV fick jag av en bekant en Amazon Sport -66 som jag skulle plocka bromsar och overdrivelåda (bl.a) på. Den motorn (B18D) sålde jag till en som hade en -69 145-a. När han bytte motorn skulle han flytta över växelströmgeneratorn, men det fästet fanns ju inte på B18 -66-an och generatorn till Amazonen var borta redan när jag fick bilen. Så vi gjorde ett byte, jag fick hans växelströmmare (fästet fanns på min B18 -68) och han fick min likströmsgenerator. Så blev vi alla nöjda. Men jag är helt 100 på att den var med stiften på kolhållaren. Vet du vad jag hade för generator på min PV när jag väl blev färdig med den... En 40A Magnet-Marelli växelströmsgenerator från en Fiat 128 3P med en Lucas laddningsregulator..... :roll:
Använde original generatorfäste (likström) med ett rundjärn (gängat i båda ändar) mellan "öronen" som skruvades fast. Sedan ett likadant rundjärn (c:a35mm) med hål igenom (som passade till Marelli generatorn) passades mot det andra rundjärnet och svetsades fast där. Fiat 128 3P var en 3-dörrars Kombi-cupé (på den vanliga Fiat 128 bottenplattan) som fanns några få exemplar i slutet av -70-talet. 128-an var däremot ganska vanlig och väldigt rostbenägen. 128-an var Fiats första framhjulsdrivna bil.

Mvh
Lennart

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]