Rätt källa för info är
http://www.sfro.com/ Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation!
Köp deras bygghandbok, ovärderlig!
Så här säger SFRO om max effekt i Volvo 140 (ej ombyggt fordon)
Volvo 142, 144, 145 org 103DIN max 140hk / 216nm
Volvo 142, 144, 145 org 132DIN max 180hk/216nm
Spec bromsklotsar, bromsband, stötdämpare o fjädrar samt hårdare gummi för bakv länkarmar. Kontr sker m intyg av den som utfört monteringen.
Bara motorbyte räcker inte för att få klassa den som ombyggt fordon, då måste du byta mer eller mindre hela drivlinan (eller kaross!), kanske växellådsbyte samt bakaxelbyte, helt andra bromsar etc.
Vid ombyggt fordon gäller 20% effektökning, enligt SFRO:s bygghandbok. Har man byggt något vettigt (fläskiga bromsar och ett vettigt koncept totalt) och får en human besiktningsman kan man få använda reglerna för amatörbyggt fordon som lyder 15kw/100kg tjänstevikt.
15kw = 20,4hk * 1300kg = 275hk
Karossbyte på rambyggd bil räknas som ombyggt fordon (tex min Duettrod eller ett buggybygge på VWplatta) och då är det ramens identitet som gäller. Motorbytet kan också gå att få igenom under ombyggt fordon om det inte innebär allt för stora avsteg från originalkonstruktionen (jag bytte B16 till B20). Kräver motorbytet större ingrepp som att ramen modifieras, axlar byts ut, styrväxel flyttas och så vidare så är det lätt att "halka utanför" vad som kan klassas som ombyggt och då blir det amatörbyggt fordon istället.
Amatörbygge är helt byggt från scratch - t.ex. egen ram med hemmasnickrad/köpt plastkaross & motor.
Då är det du som bestämmer vad bilen "ska heta" (märke och modell) och årsmodellen blir det år som fordonet godkänns, alltså 2015 om du jobbar snabbt!
Man brukar få dispans för avgasrening/kat men all belysning ska vara E-märkt/uppfylla årets bestämmelser.
Min ombyggda rod däremot går som 1960-års modell efter ramen och jag får ha vita blinkers fram, röda bak i samma lampa som bromsljuset (bromsljuset släcks på den sida som blinkar om jag bromsar/blinkar samtidigt. Bälten är inte lag på om man vill vara utan (inte jag,,)
Numera kommer en SFRO besiktningsman hem och "förbesiktigar" även ombyggda fordon innan du får åka till bilprovningen, förr var det bara amatörbyggen.