Arne skrev:Till PV:n fanns det som tillbehör en vacuumtank som hade den uppgiften att förhindra torkarna att stanna vid gaspådrag. Den var utrymmeskrävande och satt i motorrummet. Då är det mycket bättre att montera elektrisk vindrutetorkare.
Jag ha sett vakuumtankar monterade längst bak högst upp i höger framskärm. Dom var ofta bortkopplade p.g.a rosthål.
Rådlös skrev:. Men det är möjligt att det har funnits bilar med vacuumpump också? Dock inga jag känner till.
Jag körde under en dryg vecka i början på -80-talet en Ford Falcon -61 ( han lånade min VW Buss -65 en vecka). Den hade vakuumtorkare och en vakuumpump ihopbyggd med bensinpumpen. Pumpen pumpade bensin på ovansidan membranet och pumpade vakuum på undersidan. Funkade faktiskt ganska bra i slutet på veckan när jag fått tätt på alla läckor. Där var ingen tank på den. Ägaren kom tillbaka efter någon vecka och undrade om jag hade "mixtrat" med torkarmotorn. Han hade i flera år försökt få det att fungera bättre. Fanns säkert på flera ( i alla fall) amerikanare på den tiden. Körde kompisens Dodge Lancer -61 ganska mycket några år i början på -70-talet, där var elektriskt. Och växelströmsgenerator. Det är den äldsta bil jag sett med växelströmsgenerator. Angående en annan tråd jag skrivit i.
Mvh
Lennart