PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Järven
Hur fungerar det att installera en gammal Bahco 3500 Bensinvärmare i en bil med insprutning,tex Volvo 850 GLE -93 ?
Den är ju ursprugligen tillverkad för förgasarbilar (tagen ur Volvo 140), kommer nyare bilar med elektrisk
bränslepump ställa till det vid en ev installation ?

Jag har en liggandes och är sugen på att ha varm bil när man är ute och jagar och liknande.
av Schmoyoho
Har inget att säga om just den bensinvärmaren men är det inte bättre att få tag på en värmare som satt i en 850? Det måste ju ändå hunnit hända en del på 20-25 år på den fronten. Dessutom vet jag inte om 850 kanske är nog modern för att stöda att kupéfläkten startar så att hela bilen och inte bara motorn är varm?
Användarvisningsbild
av lennarte
3500 modellen var ( har jag för mig) "bara" en vattenvärmare. Den värmer bara vattnet och det behövs både vattenpump och koppling till fläkten i ventilationen. Ungefär samma som det är idag. Tyvärr var Bacho kanske lite tidigt ute, elektroniken var inte "på topp" och det var problem med dom. Det satt en sådan i farsans 144, men jag fick aldrig igång den. En "luftvärmare" är enklare att "hantera" och många typer värmer motorn med "restvärme" från avgaserna från värmaren.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Enligt den här sidan värmer den både luft och vatten.
Sorry, blandat ihop det igen. På farsans första 144 ( en Califonia vit -71--a) satt det en 3500. Det ser jag på bilderna nu. Den (-71-an) rostade sönder och samman och ersattes 1982 av den mossgröna -72-an som min dotter, och sedan jag körde i många år efter han slutat köra. Där satt en Bacho 4000, och det var den som bara värmde vattnet och som jag inte fick igång. BACHO 3500-an i den vita 144-an den bara gick och gick. I alla fall så länge farsan hade den. Han jobbade 2-skift, så den värmde bilen många vinterkvällar. Kommer bara ihåg att jag bytte glödstift och servade den en enda gång under dom åren (4 - 5 år) han hade den. Jag får försöka skylla på att det är 30 år sedan jag "strulade med" och försökte få igång en Bacho 4000

Mvh
Lennart
av DandanRacing
Du ska inte koppla in dig på bränsleledningen till insprutet, möjligen att det går att koppla på returen om den går tillräkligt långt ner i tanken. Annars får man montera ett tankdykrör som man monterar i armaturen genom att borra hål o skruva fast, teknik 2 är att sätta ett skarvdykrör på påfyllningsslangen eller avluftning.

Tankdykrör -> autokatalogen.se/wls/regno_search.do?freetext=tankdykr%F6r

Denna brukar vi använda på jobbet. autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=13988&nodeIdNo=1948496

Skarvdykrör -> autokatalogen.se/wls/regno_search.do?freetext=skarvdykr%F6r
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.