PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 245an
Tjenare har en b20a som dricker olja så tänkte få fram varför å vad de är

Har gjort ett kompprov idag å fick fram
(Bakifrån→fram)
4 ca 7,3 kg
3 ganska precis 3kg
2 7kg
1 7kg

Va får man fram från detta??
Kolvringar ventiler???

Jäthe tacksam för svar :)
av LarsBd
Samtliga värden var låga och det ena var alarmerande lågt. Det som värdena säger är att åtgärd krävs p.g.a. dålig kompression, orsaken kan vara något av det du föreslår.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du "duttar i" några "pump" med en oljekanna i varje cylinder och "kör runt" motorn några varv och gör om komp. provet så får du säkert ett bättre värde. vet du säkert att dom låga värdena beror på dåliga kolvringar. Om det fortfarande skulle vara dåligt värde är det ventilerna som är som är otäta. Oljeförbrukning kan bero på andra saker också ( ventiltätningar), men kompet ör helt klart för lågt. Därmed inte sagt att motorn är odugllg att köra med. Farsans Volvo 144 -72 var ganska "trött" i motorn och tog bra med olja, men rullade på ändå. Jag fick skifta 3-ans och 4-ans tändstift ungefär varann vecka (slaggade igen) när äldsta dottern hade den när hon bodde hemma, kompet låg då på c:a 6-5-3-7. När hon flyttade stannade bilen kvar och jag bytte motor och körde sedan i flera år med den ända tills 2009 då en 745 GLT 16V kom i min väg.

Mvh
Lennart
av andy78
Prova wd40 metoden den fungerar faktiskt sök på Google så får du fram hur man gör har du tur så löser den upp samtliga kolvringar och troligtvis har du också tillbaka kompet.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
och hur tät är kompprovaren då har en från biltema visar olika varje gång o ringen läcker.

men visst spisen är gammal så nog lär det skilja mellan cyllarna.

men det där är lågt komp.

hasse.
av Andis
Kort tumregel.

Blå rök vid kalstart = ventilstyrningar, ventiltätningar.

Blå rök alternativ vit som ökar mer och mer vid kraftig motorbroms. = kolvringar, cylinderlopp som är slitna.
av Rådlös
Från en Petimeter: Andis, du skrev "Blå rök" i båda fallen. Jag antar att du menar Svart rök i det undre fallet. Vit rök kan ju också tyda på vattenånga, någon kylvattenläcka. Men det är kanske mera då motorn är uppvärmd.
av Amarace
Från en annan "petimeter", svart rök är bränsle, inte olja, blå rök är olja, vit rök då det är vatten inblandat.
Blårök vid motorbroms brukar vara ventilstyrningar/tätningar, blårök mest hela tiden är kolvringar/kolvar som inte tätar.
av Rådlös
Helt rätt, Amarace. Man borde skriva ut detta och hänga på väggen i garaget.
Jag hade en utombordare en tid. Av den gamla sortens tvåtaktare. Himlen var alltid blå när man åkte i båten! :) :) :)

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]