- tis 04 nov 2014, 10:10
#914547
Tänk noga på vad du gör och om du verkligen "får ut" något av det. 140 ha ganska korta och hårda fjädrar och det finns risk att du om du kortar för mycket får en fjäder som "hoppar runt" och att när du hissar upp bilen lossnar fjädern och "lägger sig på sne". Bilprovningen har synpunker på detta. Kortare stötdämpare kanske kan vara ett komplement, det finns kanske andra sätt. Mjukare fjäder kanske är ett bättre alternativ.
Annars bockar du bilen i rambalkarna lossar du den långa bulten vid inre länkarms lagringen, Tar bort stötdämparen, skruvar loss krängningshämmarfästet (övre delen), lossar muttern på den nedra spindelleden (väl rengjorda gängor). sätter en domkraft under spindelleden, hissar upp bärarmen så vikten vilar på domkraften och skruvar bort muttern helt. Gör rent ordentligt på gängorna så du kan skruva på muttern "för hand" Sedan släpper du ner domkraften så bärarmen hänger fritt. Du tar en större handslägga att hålla emot med och en större hammare att slå med och slår på den biten av spindelen som är under muttern och ovanför bärarmen. C:a 4 cm har du på dig att träffa rätt. Får du ett bra slag och har ett bra mothåll, så släpper det omgående, men det kan också ta några slag till. Sedan kan du skruva av muttern igen och sänka ner domkraften. Om du inte har muttern på är risken stor att du har träffat på gängorna med hammaren. Nu har nog fjädern redan trillat ner på marken. Lycka till, och var försiktig.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V