PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av essex
Har en 142:a -73 med B20A som knackar i motorn vid belastning av kall motor, även vid mycket lätt gaspådrag.
Låter inte illa på tomgång.
Ljudet försvinner när tempmätarn visar normal arbetstemperatur.
Någon ide var jag ska börja kolla?
Har haft ett flertal Volvo med B20 men aldrig råkat ut för nåt liknande.
Att det låter mer när den är kall är väl nästan normalt. Men kolla tändningen med stroboskop. För du menar väl tändknack, "spikning"?
Du skall ha 21 - 23° f ö d vid 1500 r/min. Vacuumregleringen bortkopplad.

Bara en fråga: Vad har du för olja?
Var nog lite otydlig, det är ett hårt metalliskt knackande ljud.
Inte klingande ljud som stål mot stål utan låter mer som aluminium.
Folk vänder sig om 100m bort och tittar när jag kör.
Skulle kamdrevet sitta löst så borde det väl inte sluta låta när motorn blir varm?

Har hällt i Biltemas mineral 10W-30 för att rensa ur motorn lite då gamla oljan såg ut som svart färg när jag köpte bilen, ljudet fanns även då.
Låg en tom dunk OK/Q8 mineralolja i bakluckan så troligt att förra ägaren kört med den.
av rid54
Om det är en standardfördelare är det med största sannolikhet så att centrifugalregulatorn ställer upp tändningen alldeles för tidigt (vid för låga varv). När kolvarna är kalla (och det är en motor med några mils gångtid...) märks kolvglappet rätt tydligt genom ett ganska markant "klapprande" ljud; inte något dovt knackande, men mer ett "ljusare" ljud. När kolvarna värmts upp minskar glappet och ljudet avtar. Det är precis i vändningen vid ÖD som kolven "tippar" över lite i loppet (den följer vevstakens vridande rörelse, om du förstår hur jag menar) och kolvens nederdel går från att ligga an mot ena sidan i cylindern till den andra. Om tändningen är för hög (för tidig) kommer förbränningstrycket att stiga (för) fort och då blir rörelsen häftigare. Jag skulle kolla tändningen (fördelaren) först. Sedan kan det vara andra saker, såklart, så det kan bli en intressant felsökning. Min upplevelse är att det är sällan man får klassiska spikningsljud i en kall motor, men detta klapper är inte så ovanligt i motorer som är lite slitna. Spikar din motor när den är varm?
Tack för tipsen.
Den spikade när den blivit riktigt varm, har ställt ner tändningen nu.
Får se hur den funkar när jag ska till jobbet imorgon bitti då den är kall.
Har en B20E stående sen 10 år tillbaka, kanske dags kolla upp och montera den istället.
av rid54
Det är inte ovanligt att fjädrarna till centrifugalregulatorn blir slappa och ger en felaktig tändkurva (för tidig tändning vid rätt låga varv). Kan vara värt at kolla. Det finns visst helt elektroniska fördelare till dessa motorer också.
Ljudet kommer från nedre delen av motorn, förra ägaren hade kört motorn tom på olja har jag fått höra.
Så jag satsar på ett motorbyte innan den rasar.
Får bli B20E motorn med Weber 36/36 istället för sprutet.
Brytarlöst låter ju inte helt fel.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]