PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av joohans
Jag har köpt en 164 med demonterad motor detta är en b30 förgasar motor tyvärr så saknas det lite grejer till motorn. så tankar finns att köpa en komplett ihopsatt motor istället har en på gång men det är en E motor funkar det å ta mitt grenrör med förgasare. va e det mer som skiljer på dom motorerna?
av rid54
Tror kompet skiljer. Troligen möjligt att flytta över hela toppen med grenrör + förgasare, samt fördelaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är den helt komplett den andra motorn? Jag tänke närmast på fördelaren. Det är ett annat komp. förhållande i "E" motorn, det kräver en annan tändkurva. Bensinpumpen finns inte motorn på "E" motorm utan sitter kvar på bilen. Hålet där "din" pump sitter är förmodligen bara pluggat med en plåt. Spridarna sitter i topplocket, dom hålen måste pluggas. Spridarna på "moderna" insprutningsmotorer sitter i insugningsröret. Annars ska det passa att flytta över förgasare, grenrör, bensinpump, e.v då startmotor, generator och sådant. Kolla på svänghjulet, det skiljer på automatisk och manuell växellåda.
Sedan vet jag att det skiljer på före och efter -74 år modell på en del saker. Bl.a är dom senare mm gängade och har 8 skruvar i svänghjulet, mot 6 i dom äldre. Det sista gäller B20 motorn och det är förmodligen samma på B30

Mvh
Lennart
av Rådlös
Varför kan du inte behålla insprutet? Det måste ju vara 1000 gånger bättre än någon förgasare.
av joohans
Rådlös skrev:Varför kan du inte behålla insprutet? Det måste ju vara 1000 gånger bättre än någon förgasare.
Hej det satt förgasar motor i min bil från början. nu har jag hittat en som hade delar till min motor så ja ska sätta ihop den tänkte jag.
av ingesjo
lennarte skrev:Är den helt komplett den andra motorn? Jag tänke närmast på fördelaren. Det är ett annat komp. förhållande i "E" motorn, det kräver en annan tändkurva. Bensinpumpen finns inte motorn på "E" motorm utan sitter kvar på bilen. Hålet där "din" pump sitter är förmodligen bara pluggat med en plåt. Spridarna sitter i topplocket, dom hålen måste pluggas. Spridarna på "moderna" insprutningsmotorer sitter i insugningsröret. Annars ska det passa att flytta över förgasare, grenrör, bensinpump, e.v då startmotor, generator och sådant. Kolla på svänghjulet, det skiljer på automatisk och manuell växellåda.
Sedan vet jag att det skiljer på före och efter -74 år modell på en del saker. Bl.a är dom senare mm gängade och har 8 skruvar i svänghjulet, mot 6 i dom äldre. Det sista gäller B20 motorn och det är förmodligen samma på B30

Mvh
Lennart
Fanns det B30 efter -74 ?
Användarvisningsbild
av lennarte
ingesjo skrev:Fanns det B30 efter -74 ?
Dom tillvekades t.o.m -75 års modell för export (USA?) Kanske några registrerades som -76. Har sett i annons en importbil som en -77-a
"Snott" från internet
164 A: augusti 1974 - augusti 1975. Sista modellåret införs inredning, baklyktor och emblem-typsnitt från 260-serien. Vagnen såldes inte i Sverige, där den ersatts av 264:n. Motorn heter B30F och är på vissa marknader försedd med katalysator. Automatlåda är standard och manuell med överväxel finns som tillval (utan extra kostnad).

Produktionen uppgick till 20 613 st.

Mvh
Lennart
av joohans
finns det nån här inne som vet om man kan få tag på verkstadshandbok till en 164 eller om nån har koll på hur toppen ska dras?
av LarsBd
Sök på volvoamazonpictures kolla på dokument verkstadshandböcker.

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]