PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av impalaerik
gör iordning en ny b20 till båten nu i vinter. Och funderar på att ersätta nuvarande d kam med nåt modernare. Som exempel timo 717. Kg17.
Nån som vet om det ger nån större skillnad och värt pengarna? Eller har förslag på nån annan vettig kam till båtbruk? Mvh
av Rådlös
Jag vet inte, men tror du inte att en marinkam (P-kam) är optimal för just en båtmotor? Den är ju utformad för att ge maximalt vrid över hela vartalsregistret. En båt har ju ingen växellåda i samma bemärkelse som en bil. Möjligen kan man säga en (1) växel om man skall jämföra med en bil.
Om det sedan ger maximal fart etc. etc. är ju en annan sak. Men där kanske du skall titta på propellerns stigning, skrovets form, trimplan, vikt o.s.v. i stället? Och för all del även motorns kondition, förgasarinställning, brytarlös tändning och närliggande egenskaper.
av impalaerik
Jag går igenom motorn fullständig. Borra 0,030" nya kolvar lager ventiler etc. Gröpa ur kanalerna lite och plana toppen.
P-kammen har ja läst en del om. Men många säger att den ligger så väldigt lika en k och d kam så ingen större skillnad. Och den kostar dubbelt så mycket som en vanlig volvokam. Dessutom är det ju en kam från 70 talet. Har ju hänt en del i utvecklingen sen då. Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
impalaerik skrev:Men många säger att den ligger så väldigt lika en k och d kam så ingen större skillnad
Jag körde med en "D" kam, 5mm planad "A" topp (stora ventilerna) - dubbla 40mm Weber DCOE på min PV -62-a (B20 -74 motor) och den var väldigt stark på mellanvarv, även lågvarv. Där kom "orken" vid c:a 3500 - 4000 varv En kompis gjorde detsamma mes en marinmotor, skillnaden var att han hade "R" kammen, där ligger vridmomented högre upp i varvtalet, c:a 5000 - 6500 varv. Han hade då en planande sportbåt c:a 5,5m, liten ruff, vindruta och kapell. Han fick inte upp den i planing. Den stod och "stampade" vid 4000 varv och orkade inte över tröskeln. Vi fick krypa fram en eller två personer längst fram i ruffen och "tynga ner" den, och då gick den. Och som den gick. varvade runt 7000 varv och gjorde "mätaren ut" (knopmätaren gick till 45kn). Men den orkade alltså inte över "planingströskeln. Han bytte toppackning till en, som han kallade "turbopackning" (förmodligen en tjockare packning) sedan var båten körbar, men toppfarten blev aldrig densamma. Det jag vill ha sagt (med lite väl många ord :roll: ) är att kolla noga runt och fråga "dom som kan" och ha ordentligt "på fötterna" vad gäller hur båten ser ut och väger, och backa inte för en dyrare kam. Det är trots allt motorns "hjärna", förgasarna är "lungorna" och allt måste fungera ihop. Lägger man för stor vikt på antal hästkrafter förlorar man i vridmoment på lägre varv. Vridmomentet är viktigare än hästkrafter i en båt. Tänk på att ändrar du motorn, får du kanske ändra propellern också. Allt "hänger ihop". Antal hästkrafter? Jag gissar på 120 - 130 i PV-n och i båten, 140, kanske 150. Detta är bara uppskattningar.
Lycka till med motorn.

Mvh
Lennart
av impalaerik
Hade varit kul att få veta värdena på p-kammen så man går till botten med det. Men flera påstår att det är en ommärkt d/k kam som säljs som marinkam för att kunna ta bra betalt.
Std kam i äldre marin b20 va c kam. Senare modellerna p.
Har kört med d kam nu och det har funkat bra. Även många andra föredrar den i båt. Men är lite nyfiken på om nån testat nån modernare kam med tidigare momentkurva och bättre toppeffekt?
Vet att i jänkare som ja skruvar med normalt sett så brukar oftast dom moderna kammarna ha ett bredare register än de gamla från 60-70 talet.
av Rådlös
Jag tror att du skall "sortera och gallra" i alla rykten och påståenden som du hör. Volvo Penta är en av dom större i världen på marinmotorer. Det har dom inte blivit på grund av något "amatörmässigt källarfirmabeteende" utan det ligger helt säkert en massa forskning och produktutveckling i botten.
Användarvisningsbild
av lennarte
impalaerik skrev:Hade varit kul att få veta värdena på p-kammen så man går till botten med det. Men flera påstår att det är en ommärkt d/k kam som säljs som marinkam för att kunna ta bra betalt.
Det kan mycket väl stämma att det är så. Om du kontaktar en seriös trimfirma som slipar kammar själv så har dom säkert tabeller för detta.
impalaerik skrev:Men är lite nyfiken på om nån testat nån modernare kam med tidigare momentkurva och bättre toppeffekt?
Har läst om att man tidigarelägger stängningen av avgasventilerna får man bättre bottendrag, men då sämre på toppen. Allt är ju en avvägning, och det är svårt och "träffa rätt". Många moderna bilar har ju variabla ventiltider av just den anledningen, men det kräver ju dubbla kamaxlar....

Mvh
Lennart
av impalaerik
Timos motor gör iordning b20 marin åt kunder. Och deras 717 kam påstår dom att dom både höjer vridet och toppeffekten med. Dom har ju bromspapper på motorerna dom bygger. Kan ju vara värt att prova för att röja myterna om att p kam är de enda alternativet.
Men hade varit kul å höra om nån provat och kan bekräfta skillnaden som vart
av ingesjo
Hej
Tag kontakt med Jens Gustavsson på Sävars Turbo site / forum.
Alternativt Erland Cox som oxå besöker Sävars då och då.
Det dom inte vet om kamaxlar till Volvo B20 är nog inte värt att veta..
Obs det finns en sugmotor avdelning på forumet.
Jag har sett att man diskuterat marin motorer oxå.
Annars är det nog mest vinst att öka på motorns slagvolym för en båtmotor ... om man nu inte går på turbo hysterin.
Finns ju B20 som är ombyggda till typ 2,3 -2,4 liter utan allt för stora modifikationer...
Dock om du kör med saltvatten kylning så är kanske inte det att rekommendera allt för stora cylinderborrningar.
Kompis körde med Steg 2 topp och dubbla weber med R kam i sin Ockelbo ,,, lät mer än det gick :-)
Troligen sätter avgaslimpan begränsningen, men en obyggnad av denna kanske en sådan motor som ovan kan ge mer..
Men då börjar vi prata riktigt stora ombyggnader = mantlat och kylt 4-2-1 system.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]