PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rennan
Hej
har en volvo amazon-62 med en b 18 som stått stilla i ett par år och efter att jag gjort ren kylaren samt byt termostat och fått igång den så går den varm och jag kan höra ventilknack i övrigt så går den jävligt fint,men varför kokar den,kan det vara luft i systemet eller vad.har ni någon ide vart jag ska börja
mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
rennan skrev:men varför kokar den,kan det vara luft i systemet eller vad
Luft i systemet är det inte, den trycks ut när du har varmkört. Varför ställdes den undan? Var det fel redan då? Är där en "kylargardin" på? Är den i så fall nersläpt. Den äldre generationen använde inte termostat utan skötte kylvattentemperaturen med "gardinen" i stället. Har det varit kylarvätska i hela tiden? Då var det kanske ganska rostig kylarvätska i den. En ordentlig genomspolning av kylsystemet kanske behövs. Vad menar du med rengjort kylaren? Har du gjort rent den invädigt? Om du spolat vatten kylaren kan du "böja ner" lamellerna så den blir helt tät och ingen luft kan passera igenom. Det sitter en plugg längst bak på blocket, höger sida under grenröret vid oljefiltret (kan vara framför också, det är länge sedan jag skruvade med dom). Ibland sitter där en kran, men skruva loss hela kranen och försök öppna den i skruvstycke istället annars är risken stor att den går sönder. Det kommer säkert inte ut något vatten när du skruvar bort den utan du får ta en skruvmejsel och "rensa runt" i hålet. Skruva seda tillbaka "innerbiten och sätt fast en trädgårdsslang på den och spola tills det kommer rent vatten. Varmkör och häll i "riktig kylarrengöring" och låt den stå (står på burken hur du ska göra) och gör om allt tills du får riktigt rent vatten.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av rennan
Hej nej det var inget fel vad jag kan minnas men fru och barn tog upp all tid.menar du att jag ska spola in vatten den vägen?.har plockat ur termostater men den blir ändå varm,funderar på vattenpumpen.tycker även att kylar vattnet försvinner men olja ser bra ut (inte som oboy).hur mycke vatten går det i systemet?nu blev det mycke på en gång men jag var lovat fru och barn att bilen ska igång Med vänlig hälsning, Fredrik
av Rådlös
Ditt kylsystem rymmer 8,5 liter om ingen har "moderniserat" det med expansionskärl. I så fall skall det rymma 10 liter.
När du spolar igenom kylsystemet måste du alltid ta bort termostaten först. Den öppnar ju inte förrän vattnet blir omkring 90° varmt och så länge den är stängd kommer ju inget sköljvatten till kylaren.
Rent teoretiskt är det så att kanalerna i kylaren är dom smalaste delarna. Därför kan man tänka att det har lättast för att proppa igen där. Jag ser just nu när jag skriver detta på datorn, hur smal är en kylarkanal? Titta på en USB-kontakt. Det lilla plåthöljet som omsluter själva kontaktstiften är i samma storleksordning som kanalerna i en bilkylare. Kanalerna i motorblocket är bra mycket grövre. Man kan stoppa i ett finger i en sådan kanal gott och väl. Men om det blir rostangripet så "växer" rosten i tjocklek och kan stänga igen en kylkanal i motorblocket.
Du vet väl att man skall byta kylarvätska vart annat år? Glykol innehåller ett rostskyddsmedel. Det fungerar bara i två år, sedan tar det slut. Därför skall man byta kylarvätska vart annat år.

Kolla här:
av Arne
Ett effektivt sätt att rengöra kylaren och motorn på är att hälla i maskindiskmedel (pulver) i kylaren, varmkör och skölj noggrant efteråt. Det som kan tänkas släppa i kylsystemet lär släppa då och då får du bättre kylning, ta loss termostaten under tiden så är det inget som hindrar flödet i kylsystemet.
av LarsBd
Fråga, vet du att den går varm (över 100°C) eller trycker den bara ut kylvätska? I det senare fallet kan man tänka sig en trasig topplockspackning, sprucken topp eller liknande där koksymptomen kommer utan att kylvattnet når kokpunkten. En annan teoretisk möjlighet är en helt felaktig tändtidpunkt vilket medför en onormalt stor värmeförlust i förbränningen, den mesta energin blir värme och kokning istället för effekt på bakhjulen. De finns något fall där vattenfördelningsröret inuti toppen lossnat och kylvattnet har då inte kommit på rätt ställe i motorn vilket medför att vissa punkter i toppen blir så varma att vattnet kokar där. Finns det värme i kupen och blir hela kylaren varm?
Ett original Amazon kylsystem rymmer ca 8,5l oavsett om det är med eller utan expansionkärl. Har någon modifierat systemet med annat expansionskärl av storleken x liter rymmer systemet 8.5+x liter.
Användarvisningsbild
av rennan
Hej vad gäller mängden vatten jag har hällt i kylaren så hade jag bara fyllt på 5 liter så det var jag som hade slarvat,men hur kommer det sej att bilen kokar fast jag tagit ur termostaten.vad gäller kylaren så har jag spolat rent den invändigt
Användarvisningsbild
av lennarte
rennan skrev:men hur kommer det sej att bilen kokar fast jag tagit ur termostaten
Följ ovan nämnda förslag, och se till att kylaren är fylld upp, och att kylaren är lika varm både uppe och nere. Blir motorn så varm så den kokar utan termostat är det säkert i kylaren felet finns, eller att vattenpumpen inte fungerar av någon anledning. I båda dessa fall är kylaren kall nedtill även när motorn kokar. Som jag skrev ovan, kolla så inte "lamellerna" i kylaren blivit "nervikta" och hindrar luftflödet. Jag hag varit med om att alla "vingarna" varit borta på skovelhjulet i vattenpumpen. Då såg det ut som vattenpumpen fungerade, men icke det gick bara att köra några km sedan blev den för varm (lillebrorsans Saab V4 -72)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av rennan
ursäkta men jag vet inte vad du menar när du skriver "lamellerna"fan jag borde kanske försätta att renovera mopeder istället :D
mvh
Fredrik
av Malmstroem
Jag antar att när lennarte skriver lameller så menar han de små plåtbitarna som sitter på kylaren. Det finns en massa av dem som gör att värmen sprids från kylarrören till luften som går igenom kylaren. Det finns en hel massa av dessa småplåtar på det mesta som behöver kylas. Du kan kalla dem för kylflänsar också. :wink:

De kan rosta bort -- då fungerar inte kylaren så bra. De kan också böjas så att luften inte går igenom kylaren. Då fungerar den riktigt dåligt.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]