PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Kevin96
Hej. Jag har ett litet problem. Jag har precis bytt koppling på en volvo 164-69 men kopplingsvajern går ej att justera i rätt läge (Jag funderar på om någon satt dit fel kopplingsvajer)Jag har tagit bort vajern från lådan men ta bort vajern ifrån andra sidan är inte lika lätt. Undrar om någon person vet tar bort den på bästa sätt? Det sitter en mutter på insidan av bilen ovanför kopplings pedalen som håller fast vajern. Denna ska bort men väldigt dålig åtkomlighet så kan knappt skruva på den, sedan ska man hålla imot vajern på utsidan av bilen så att vajern inte snurrar när man vrir på muttern. Någon som kan ge ett tips på hur man tar bort vajern på effektivaste sätt? (Behövs det något special verktyg)?
Jag har även en annan fundering, och det är om någon kan ha kuggat om splinesen på kopplingsgaffeln som urtrampningslagret sitter på så att det är därför det inte går att justera vajern. Om någon har nåt tips på dessa funderingar så skulle jag vara jätte tacksam om jag fick svar på detta!
Användarvisningsbild
av lennarte
När kopplingen slits försvinner "spelet" i vajern och man måste "släppa efter" och justera hela tiden annars börjar kopplingen slira i förtid. Därför ser vajern lång ut när du har ny koppling. Det ska gå utmärkt att justera tillbaka så "spelet" blir lagom. Det sitter ju 2 st muttrar vid kopplingskåpan som du justerar kopplingen med. Du ska även ha en dragfjäder mellan kopplingsarmen bak till det staget som sitter mellan bakre motorfästet och växellådan och som håller främre avgasröret. Om du ändå ska byta vajern. sätt en ringnyckel på muttern på insidan och vrid vajern försiktigt tills du känner att nyckeln på insida "fäster" sedan kan du med en skiftnyckel snurra hela vajern istället. Är man 2 går det lättare, men en ringnyckel som "träs på" över innervajern på insidan är nog ett måste (storlek 24 om jag minns rätt). Det hände ibland när dessa bilar var nya (både 140 och 160) att kopplingsarmarna blev utmattade och "gav med sig" så det inte gick att frikoppla. Det kom en starkare arm en bit in på 70-talet, men jag har varit med om att dom också har "gett sig" med åren. Även vajern kan ju "ge med sig" så det är ju inte fel att byta den

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
de förstärkta kopplings armarna har en kant som är bockad uppåt runt urtrampnings lagret
om jag inte minns fel. har haft den klena varianten på en 142a fick spänna wiren flera gånger i veckan
då armen böjde sig framåt som en banan.
jag såg sprickan i armen när jag tittade in mot urtrampnings lagret utifrån med en bra lampa.
du bör även se vilken koplingsarm du har.

rätta mig om jag har fel.

Med vänlig hälsning hasse.
av Kevin96
Tack för svar! Något verkar galet på denna bil eftersom att det inte går att justera kopplingen till rätt spel, det gängade området på wirehöljet räcker inte till för att få spel och pedalläge rätt, det är därför jag funderar på om det sitter fel wire i bilen eller om någon tidigare ägare kuggat om axeln för koppplingshävarmen inne i kopplingskåpan, den verkar ju vara splinesad på 164:an och inte alls likadan som på 140:n med B18 eller B20. Finns det någon som skulle kunna scanna av sidan i Volvos verkstadslitteratur som behandlar kopplingen och om det finns någon rekomendation över hur kopplingsgaffeln ska justeras in i splinesen eller är det så att splinesen är tvångsstyrd och bara går att sätta i ett läge? Ställer frågan för att slippa ta ur lådan igen....

Mvh från Kevin
Användarvisningsbild
av lennarte
Kevin96 skrev:Tack för svar! Något verkar galet på denna bil eftersom att det inte går att justera kopplingen till rätt spel, det gängade området på wirehöljet räcker inte till för att få spel och pedalläge rätt,
Det verkar som antingen vajern eller kopplingsarmen (eller båda) har "gett upp". Byt vajern först, hjälper inte det får du "ta ner" växellådan igen. Även om kopplingsarmen inte är i rätt läge, kommer du inte åt att "rätta till" det utan plocka ner växellådan

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]