PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej!
En granne till min far var ute på ett byggjobb och sprang på fyra stycken duetter som stog i en lada, slutade med att han köpte allihop.
En utav dom har vi nu blivit erbjudna att köpa, men vi är lite osäkra på vad en sån kan vara värd idag?

Det är en som sagt en Duett av 1962 års modell, senast bes 1996 och har troligen stått i ladan sen dess. Mkt fräsch för åldern, ingen direkt rost förutom några bubblor. Någon spackel spricka finns, men känns inte som det är något uppspacklat i skärmkanter osv.
Ombyggd med grill, strålkastare och blinkers från en 140 av senare modell (ser faktiskt bra ut!), 140 instrumentpanelen och värmepaket troligen från samma som fronten, 140 stolar, amazon framvagn, hydralisk koppling, infällda 140 handtag på alla dörrar. B20 och kortspak är monterat. Även elfönsterhissar sitter det i dörrarna.
Allt ser och känns seriöst gjort ut, någon har verkligen lagd tid och kärlek i bilen för många år sen. Lite el jobb, service, polera upp lacken och smörja bromsar så är den troligen redo för att gå på våra vägar igen!

Jag säger åt farsan att köpa den direkt, tror priset vi fick är bra och även om den inte är original så känns det okej. Kanske var vanligt att det byggdes om på dessa förr? Finns det intresse för dessa bilar, går det att sälja nu för tiden och vad tror ni den kan vara värd?
Värdet blir det du har betalt för den.
Om den skulle ha någon sorts samlarvärde så är ju det omöjligt med dom modifieringar som har gjorts på den. Alltså det blir då någon sorts bruksvärde på en befintlig och fungerande (???) bil, besiktigad, skattad och körklar. Något annat värde finns inte i det. Möjligen som reservdelsförråd, men det är väl synd på en fungerande (?) bil.
Skulle du här på forumet få ett antal "digitala" bud, så borde dom budgivarna vara beredda att lägga upp pengarna också.
Tyvärr ser den inte ut som på den bilden..den här är bara moderniserad.
Men jag får en känsla av att den kan va ombyggd på 80-talet iallafall. Bilder tog jag aldrig på den, men kommer upp om det blir köp!
Tyvärr vill jag påstå att nog hade det varit högre värde om det varit mellan 90 till 100 % original.
Dock om bilarna är i bra skick så att dom går att återställa så har dom ett bra värde ändå.
Den duetten som inte är original som jag hade tänkt mig betala ett högre pris för var den side picker som jag tror SS byggde.
Aternativt en del karosserifirmor som byggde om dom till pickupper.
Tror det var en firma i Halmstad som gjorde det...
Lennart har du mer info om det...?
För det rullade 2 st hemmavid på 70 talet.
ingesjo skrev: Lennart har du mer info om det...?
För det rullade 2 st hemmavid på 70 talet.
Jag vet att det var en konstnär (tror jag han var) som hade en blå/ljusgrå med förlängd ram och Duettens dörrar. Vem som byggde den vet jag dock inte. Den såg verkligen fabriks byggd ut. Yngve Nilssons Karosseri AB i Laholm var/är? väldigt duktiga, Dom byggde Volvos förlängda bilar i många år. Även ambulanserna.

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]