PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Drillerman
Hej alla. Har en liten leksak. En MARCOSfrån 1971 med Volvo B30 motor i. Ja, det är original med B30 i den bilen. KG i S:a Sandby har timmat o borrat o lättat o holkat ut toppen o lite till. Har även monterat 3 dubbla WEBER 45 DCOE. Problemet är att den spikar för jävligt o de är inte kul. Har en fundering att konvertera motorn till E85 och förhoppningsvis vinna lite fördelar. Bl.a. att bli av med spikningarna.

Så, jag undrar om någon kan skriva ner både för o nackdelar som jag kan få med denna konvertering och även tips o råd.
Vet att förgasarna behöver ökas i munstycken. Skaffar förmodligen en fördelare från 123ignition så jag kan ställa tändkurvan efter E85.

Behövs det blyersättningstillsats?
Kan motorn förstöras?

Ja, frågorna är många men de finns nog svar.

Tackar på förhand.

Kenneth
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag körde i flera år med 100% E85 i min förra bil (farsans gamle 144 -72) och det funkade utmärkt. I alla fall tills termometern började närma sig 0°. Hade motorvärmare men under 0° behövder en "slurk" startgas. så fort den bara startade så gick den alldeles utmärkt. Denna motor var helt original med Stromberg och allt, det enda jag gjorde vara att tillverka en "aluminiumpropp" att "stoppa i" förgasaren när jag körde på E85, blev jag tvungen att köra på bensin (på vintern när det var som kallast) plockade jag ut "proppen". Jag kopplade varmluften från grenröret direkt in i luftfiltret utan "blandningsventilen" också, annars var det helt original. Vinterproblemen behöver du kanske inte oroa dig över, men jag "tog upp" det i alla fall. Inga "blytillsatser" användes, etanol brinner långsammare och ger en "svalare" förbränning som skonar ventiler och säten. Sedan beror det klart på hur mycket effekt man "plockar ut". När jag började testa detta tillverkade jag packningar (mellan förgasaren och luftfiltret) i olika storlekar innan jag kom fram till vad som var "mest optimalt". I mitt fall 38mm hål i packningen. Nackdelen med detta är att du minskar luftflödet in i motorn så det "tar" lite på effekten, sätter du större munstycke får du (om allt annat är optimerat) ut en högre effekt. Vi har "diskuterat" spikningsproblem (trimmad B30) för inte så länge sedan och det är tydligen ett problem. Om man planslipar toppen är det lätt att "överstiga" smärtgränsen för "vanlig" bensin (särskilt om man använder "E" toppen) med spikningsproblem som följd. Ställ tändningen på "gammalt vis" för att testa var du hamnar. Alltså kör en runda, lyssna, ställ ner tändningen, kör, lyssna, ställ ner o.s.v. tills spikningarna upphör. kolla sedan var tändläget hamnar. Bli inte förvånad om det hamnar på minus (alltså efter ÖD) på tomgång. Har du en original fördelare på en motor med högt kompressionsförhållande, får du detta "fenomen"
Trevlig bil annars, definitivt inspirerad av Jaguar E-type

Mvh
Lennart
av ingesjo
Som vi diskuterat innan du kan testa med 20-30% E85 inblandat i vanlig bensin.
Det brukar lösa spikningarna.
Att gå över helt till E85 kräver nog att du "mappar" om Weberna och då i någon form av bromsbänk.
Om du bor i södra Sverige så hade jag nog tagit ett snack med topplocksverkstaden som ligger i Staffanstorp.
Ägaren (Erland Cox) är en guro på Volvo B20- B30 toppar.
Det kan vara så att det är han som en gång i tiden fixade din topp.
För han jobbade för KG innan han starta eget..
av Rådlös
En tumregel säger att en förgasarmotor klarar ca 12 - 15 % etanol innan man behöver åtgärda förgasaren.
Notera då att 15 % etanol är inte detsamma som 15 % E85. 15 % etanol skulle man kunna kalla E15.
Blyfrikonvertering går naturligtvis att göra. Till B18 och B20 finns det ibland färdigmodifierade topplock att köpa. Kanske till B30 också? Men behovet av blyersättning är starkt överdrivet: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Om du inte skall tävlingsköra eller motsvarande, så kan du säkert sova lugnt.
Däremot en ganska väsentlig faktor om man skall etanolkonvertera, är att ha en fullgod luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha. Detta för att förbrännas mera fullständigt. (Effektivare och bättre hushållning av den befintliga energin, = lägre bränsleförbrukning) Av detta förstår man att så kallade "öppna sportluftfilter" inte är någon hit ihop med etanol.
av ingesjo
Misstänker att ägaren till en sådan bil bara kör på sommaren och helst inte när det regnar
Då ska det inte vara några större problem med en 20% E85 i tanken
Dock då med lite större huvudmunstycken + acc munstycken.
Förra B30an med samma problem så visade det sig att förgasarna var för snålt ställda och då på bensin.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]