- sön 28 sep 2014, 23:20
#902469
Hej alla. Har en liten leksak. En MARCOSfrån 1971 med Volvo B30 motor i. Ja, det är original med B30 i den bilen. KG i S:a Sandby har timmat o borrat o lättat o holkat ut toppen o lite till. Har även monterat 3 dubbla WEBER 45 DCOE. Problemet är att den spikar för jävligt o de är inte kul. Har en fundering att konvertera motorn till E85 och förhoppningsvis vinna lite fördelar. Bl.a. att bli av med spikningarna.
Så, jag undrar om någon kan skriva ner både för o nackdelar som jag kan få med denna konvertering och även tips o råd.
Vet att förgasarna behöver ökas i munstycken. Skaffar förmodligen en fördelare från 123ignition så jag kan ställa tändkurvan efter E85.
Behövs det blyersättningstillsats?
Kan motorn förstöras?
Ja, frågorna är många men de finns nog svar.
Tackar på förhand.
Kenneth
Så, jag undrar om någon kan skriva ner både för o nackdelar som jag kan få med denna konvertering och även tips o råd.
Vet att förgasarna behöver ökas i munstycken. Skaffar förmodligen en fördelare från 123ignition så jag kan ställa tändkurvan efter E85.
Behövs det blyersättningstillsats?
Kan motorn förstöras?
Ja, frågorna är många men de finns nog svar.
Tackar på förhand.
Kenneth